FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/10/2014

För vilka behov kan ekonomiskt bistånd ges?

Hej! jag har en fråga gällande ekonomiskt bistånd. Har en person rätt att söka ekonomiskt bistånd hos kommunen för att betala andra akuta skulder utöver hyreskostnaden? Om inte, har en person i sådana fall rätt att söka bistånd (riksnormen) för att hen har betalat akuta skulder för hela sin inkomst , och därav inte har något kvar att leva av efter att skulderna är betalda? Jag anser lagen vara tvetydig i frågan och därför vänder jag mig till er. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Rätten till ekonomiskt bistånd står att finna i 4 kap socialtjänstlagen (SoL). Av SoL 4:1 följer att den som inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning och livsföring i övrigt. Enligt samma bestämmelse ska den enskilde genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Detta innebär att det är möjligt att söka bistånd även för andra kostnader än hyreskostnader. Av SoL 4:3 framgår att försörjningsstöd (ekonomiskt bistånd) kan lämnas för skäliga kostnader för bland annat livsmedel, kläder, hälsa och telefon. Vad som menas skäliga kostnader ska beräknas med hjälp av riksnormen du nämnde som grundas på undersökningar av olika typer av hushålls baskonsumtion. Hur beräkningen sker framgår av socialtjänstförordningen 2:1.

Om en person efter att ha betalat skulder för sin inkomst och därefter inte har något kvar att leva av kan denne inte själv tillgodose sina behov och har då rätt till bistånd till sin försörjning under förutsättning att denna inte kan få sina behov tillgodosedda på annat sätt. Detta innebär att man inte kan få bistånd om man t.ex. lätt kan få in pengar genom att sälja vissa tillgångar eller om man har anhöriga som kan hjälpa till.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare