För att bröstarvinge bara ska få laglotten - skriv ett testamente

Om en arvinges laglott kan klandras så blir man ju rådvill. Min dotter bör bara erhålla laglotten vid mitt frånfälle och min fru som inte är mor till min dotter ska kunna bo kvar i villan. Får denna lösning klandras vet vi ju inte hur det går eller det menas att vi skall gå på denna linjen och se hur utfallet blir. Dotterns sambo är smart och oärlig och har ordnat att min dotter får 24.000 kr i månadslön från hans HBV hem som anställd fastän hon endast går hemma hela dagen och slår dank. Då kan han nog hjälpa henne att klandra beslut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte finns något testamente har din dotter rätt till sin arvslott, vilket i detta fall verkar vara hela din framtida kvarlåtenskap. Detta förutsatt att hon är ditt enda barn och att din fru får minst 4 prisbasbelopp, dvs 179 200 kr, efter att du gått bort. (2 kap 1 §, 3 kap 1 § ärvdabalken)

Den så kallade laglotten är halva arvslotten, dvs halva din kvarlåtenskap. För att din dotter bara ska ha rätt till laglotten krävs ett testamente där detta anges. Hon har alltid rätt att få ut sin laglott, även om du testamenterat bort all din egendom till någon annan. Hon kan då få ut sin laglott genom att påkalla jämkning av testamentet. Men skriver du i ett testamente att hon har rätt till sin laglott kan det inte klandras så länge testamentet kommit till på ett giltigt sätt. (7 kap 1 och 3 §§ ärvdabalken)

Hoppas du känner att du fått någorlunda klarhet över vad som gäller! Vill du ha hjälp med att skriva ett testamente är du varmt välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare