Folkbokföring och vårdnad, samt

Hej,

Jag ligger i en tvist gällande en liten kille på 4 år. Vi bor i två olika kommuner och han är I dagsläget folkbokförd hos sin far, har även sitt dagis i den kommunen.

Pappan har fått flera anmälningar på sig till socialen, men de gjorde inget förän den 6 anmälan kom in. Anmälningarna handlar om att han lämnat pojken ensam hemma, han använder droger, festar, har olämpligt umgänge osv. Drogtesterna han gjort är självklart negativa nu efter 8 månaders förvarning. Han anklagar givetvis mig för anmälningarna, att jag ljuger osv.

Vad är mina chanser att få pojken skriven hos mig när han har "bevis" på att han är drogfri, och anklagar mig för att jag skulle tvingat folk till de anmälningar som finns? Pojken har varit på heltid hos mig i nästan 5 månader med sporadiskt umgänge med pappan ett par gånger (mitt beslut eftersom soc inte gjorde något). Sedan beslutade i rätten om ett upptrappningsschema med max ons- mån varannan vecka, och så fick vi en medlare. Hon tycker jag ska gå med på pappans förslag som är umgänge ons-mån och låta pojken stå kvar skriven där. Detta får jag panik över, han är inte lämplig pga bristande föräldraansvar.

Riskerar jag att förlora pojken om jag går vidare? Eller har jag någon chans att vinna över hans adress till mig, umgänge ska de självklart ha men inte huvudansvaret.. Två syskon har han hos mig varannan vecka med.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga. Till att börja med vill jag naturligtvis beklaga den svåra situation du hamnat i.

Din fråga verkar handla främst om var barnet ska vara ”skrivet”, dvs. folkbokfört. Den myndighet som beslutar om folkbokföring är Skatteverket. När vårdnadshavare inte är överens ska barnet i regel bokföras i det hem i vilket det tillbringar flest nätter, eller i den bostad som barnet var bokfört i när föräldrarna separerade. Mer om detta hittar du här. Folkbokföringen har betydelse bl.a. vad gäller barnets skolgång, och vill du få den ändrad är det alltså Skatteverket du ska vända dig till och begära prövning. Folkbokföringen i sig påverkar dock inte domstolens beslut om vårdnad, boende och umgänge i övrigt. Därför ser jag inte heller något direkt problem med att begära saken prövad.

Det låter på din berättelse som att rätten ganska nyligen meddelade dom. Vad som är värt att nämna är att du är bunden av rättens beslut, men inte av medlarens åsikt. Medlaren finns där för att hjälpa er hitta en samförståndslösning som utgår från barnets bästa.

Om du anser att omständigheterna ändrats sedan rätten senast meddelade dom, t.ex. om ny information beträffande missbruk framkommit, kan du tillsammans med ditt ombud lämna in en ny stämningsansökan. När det gäller vårdnad, boende och umgänge ska domstolen utgå ifrån barnets bästa i det enskilda fallet (FB 6 kap. 2 § a). Om det framkommer uppgifter om missbruk ska domstolen se särskilt allvarligt på detta (FB 6 kap. 2 § a, 2 st).

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, om du anser att jag misstolkat dig är du välkommen att återkomma.

Vänliga hälsningar,

Peter HolmerRådgivare