FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/03/2018

Följderna av att låna ut avställt fordon

Hej!

En mekaniker gav mig en bil som jag kunde köra under tiden min var på reparation. Blev idag stoppad av polisen som meddela mig om att bilen har körförbud och är avställd!

Poliserna trodde dock på mig och det blev inget av det som tur var, undrar nu vad vad för juridiskt fel mekanikern som gav mig den bilen gjort?

Tänker att en bil som inte är besiktigad kan ju vara farlig och köra, jag fick ingen info om att den inte var besiktigad och känner mig lurad.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som regel gäller att ett avställt fordon inte får brukas (17 § lag om vägtrafikregister). Att medvetet låna ut sådant fordon utgör brott enligt både fordonsförordningen och lag om vägtrafikregister. Är ägaren av fordonet ett bolag eller en annan juridisk person tillämpas straffansvaret på den eller dem som har rätt att företräda den juridiska personen (31 § tredje stycket lag om vägtrafikregister).

Att som mekaniker ställa ett avställt fordon till annans förfogande med vetskapen om att ett körförbud gäller för detta får anses vara mycket ansvarslöst och har det i din situation funnits konkret fara för annans liv eller hälsa borde eventuellt brottet framkallande av fara för annan (3 kap. 9 § brottsbalken) även kunna aktualiseras för mekanikerns del.

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare