FrågaEKONOMIÖvrigt05/09/2013

FÖLJDER VID UNDERFÖRSÄKRING

Hejsan, det är jag igen som hade frågat er angående hemförsäkring. Jag frågade vilka följder det får om man undervärderar respektive övervärderar sin egendom. Ni sa att försäkringsbolaget har rätt att sätta ner ersättningen om man undervärderar sin egendom. Men min fråga är hur mycket kan försäkringsbolaget sätta ner ersättningen om man undervärderar sin egendom då menar jag procentmässig. Om man har egendomar som är värd 200 000 kr, men säger till försäkringsbolaget att det är bara 100 000 kr istället. Vad händer då i en sån situation, när försäkringsbolaget gör en utredning och upptäcker att man har undervärderat min egendom 50 %?

Lawline svarar

Hej igen,

Försäkringsbolaget sätter i så fall ner ersättningen proportionellt i förhållande till den felaktiga uppgiften. Har du t.ex. undervärderat egendomen med femtio procent så kan försäkringsbolaget minska ersättningen med femtio procent.

Värt att lägga på minnet angående överförsäkring är att du, även om du försäkrar dina egendomar till högre än deras egentliga värde, bara kan få ut värdet på den skadade/förstörda egendomen i försäkringsersättning. Du får alltså inte en högre ersättning för att du överförsäkrar.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare