Föd i Sverige - en fördel vid ansökan om uppehållstillstånd?

Min fästman är född i Sverige, men de flyttade tillbaka till Makedonien där han bor fortfarande. Vi har ansökt om att bli sambo, men migrationsverket har inte ens registrerat in vår ansökan och det har gått två månader. Jag undrar bara har han en fördel för att han är född i Svergie?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De enda som har ovillkorlig rätt att vistas i Sverige är svenska medborgare, övriga personer behöver ansöka om uppehållstillstånd. Att vara född i Sverige innebär ingen förändring av detta eller någon fördel. Har han ansökt om uppehållstillstånd för att inleda ett samboförhållande med dig är det den grunden som Migrationsverket ska bedöma.

Sofia LinderRådgivare