Flyttstädning och ansvar för skador på lägenhet vid andrahandsuthyrning

Hej!

Jag har en fråga. Jag hyr just nu i andrahand. Vi flyttar ut sista juni då våra hyresvärdar ska sälja sin bostadsrätt. Jag undrar vem som har ansvar för städ och renovering av skador? Spontant så känner jag att utflyttningsstäd är mindre omfattande än när man ska sälja bostaden, vad står i lagen? Om man råkat skava av färg från en byrå som tillhör hyresvärden, ingår det i allmänt slitage eller är man skyldig att ersätta det?

Köparen har tillgång till lägenheten från 2/7.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Som hyresgäst har man en skyldighet att vårda lägenheten och det som hör därtill. Man är skyldig att ersätta sådana skador som uppkommer genom vållande eller vårdslöshet. Det är svårt att på rak arm säga vad som gäller i ditt fall med byrån (hur mycket färg har lossnat, hur var byråns skick innan, hur värdefull är byrån, hade hyresvärden bett dig vara extra försiktig med byrån, hur gick det till etc.) men spontant låter det som normalt slitage och inte som något du orsakat genom vållande eller vårdslöshet.

Vad gäller flyttstädning finns ingen lag att finna svar i. Det är något som hyresvärd och hyresgäst respektive säljare och köpare avtalar om. Det uppfattas dock som en allmän princip att hyresgästen ansvarar för flyttstädning vid utflytt även om det inte skulle stå med i hyresavtalet. Att lämna lägenheten i det skick den var i vid tillträdet är en bra utgångspunkt. Hyresvärden kan inte på någon rättslig grund kräva hyresgästen på pengar för undermålig städning om någon sådan möjlighet inte finns enligt hyresavtalet.

Det är vidare din hyresvärd som ansvarar för städning i förhållande till köparen av lägenheten. Du och din hyresvärd har ett avtal, din hyresvärd och köparen av lägenheten ett annat. Det som avtalats kring städning i ditt hyresavtal gäller mellan dig och hyresvärden. Det som avtalats mellan din hyresvärd och köparen gäller dem. Är det så att hyresvärden kommer överens med köparen om att städa på visst sätt är det alltså hans ansvar – det kan inte lämpas över på dig.

Hyreslagen hittar du här: 12 kap. jordabalken

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare