FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/05/2015

Flytta som minderårig utan vårdnadshavares samtycke

Får en 17 åring flytta utan föräldrars /vårdnadshavares samtycke och får en utomstående erbjuda boende utan föräldrars /vårdnadshavares medgivande?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Ur 6 kapitlet 13 § i föräldrabalken (i samläsning med 6 kapitlet 11 §) kan man utläsa att för den som är minderårig är det vårdnadshavarnas rätt och skyldighet att bestämma över dennes personliga angelägenheter. Var man ska vara bosatt är en typisk sådan angelägenhet som du alltså som minderårig inte själv får råda över utan samtycke från vårdnadshavarna.

Vidare får man som minderårig inte heller ingå avtal eller råda över sin egendom utan samtycke från förmyndarna, vilket framgår ur 9 kapitlet 1 § föräldrabalken.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare