FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/04/2017

Flytta med barn när föräldrarna har gemensam vårdnad

Jag vill flytta hem till Norrland från Skåne och ta mina och exmakens barn med mej. Kan han och jag komma överens själva om det eller måste vi blanda in tex domstol el liknande? Jag kommer vara boendeförälder då barnen kommer att bo hos mej 90% av tiden ungefär. Han är inte kapabel att ta hand om dom då han har ett kriminellt förflutet och äldsta sonen vill bo hos mej, inte sin pappa. Hur ska/kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då frågan rör förhållande mellan barn och föräldrar finns bestämmelser om detta i Föräldrabalken (FB).

Av hur din fråga är formulerad utgår jag i mitt svar från att du och din exmake har så kallad gemensam vårdnad.

Om du och din exmake har gemensam vårdnad över barnen gäller att du och din exmake gemensamt kan komma överens om att du kan flytta med barnen, du måste alltså ha hans samtycke för att du ska kunna flytta hem till Norrland och ta med dig dina och din exmakes barn (FB 6kap 13§).

Att blanda in domstol blir aktuellt endast om ni inte lyckas komma överens på egen hand. Om du och din exmake inte kan komma överens om en flytt så kan du, om du ändå vill flytta, väcka talan om ensam vårdnad (FB 6kap 5§). Om du får ensam vårdnad om barnen kan du besluta att barnen ska flytta med dig utan samtycke av din exmake, utfallet av en vårdnadstvist är dock osäkert och hur ett eventuellt utfall skulle kunna bli kan jag inte bedöma utifrån din fråga. Det som ska vara avgörande för beslut kring vårdnad ska dock vara barnets bästa (FB 6 kap 2a§).

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare