Flytt utomlands utan ena vårdnadshavarens samtycke

Hej, min fru och jag ligger i skilsmässa (6mån betänketid nu). Hon är från USA och hotar ständigt att flytta dit. Barnen är båda minderåriga, 14 o 11 år gamla. Har hon rätt att flytta till USA emot min vilja? Hur skulle det vara om hon får barnens samtycke till flytt? Barnen är födda och 100% uppväxta här i Sverige, och vi har gemensam vårdnad. Bör jag agera på något förebyggande sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga!

Enligt Föräldrabalkens (FB) bestämmelser har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnens personliga angelägenheter. Detta går att utläsa i FB 6:11. Lagen finner du: https://lagen.nu/1949:381#K6R3

Vidare står det i 6:13 i berörd lag att reglerna i 6:11 § ska gälla för båda föräldrarna om de har gemensam vårdnad över barnet. I er situation betyder det att ni båda tillsammans ska bestämma om viktiga frågor som rör era barn. Det betyder att din fru inte kan ta ett sådant beslut i lagens mening utan ditt samtycke. En förälder kan alltså inte flytta eller resa från Sverige med barnen utan den andra förälderns medgivande. Detta gäller även om barnen enbart bor hos ena föräldern.
Du kan även läsa mer på regeringens hemsida: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/28/66/3e84b7a2.pdf

Om du och din fru inte kan komma överens om barnens boende kan ni enligt 6:14a FB, genom enskild eller gemensam talan hänskjuta ärendet till rätten, som beslutar vem av föräldrarna barnen skall bo tillsammans med.
Det framkommer inte i din fråga hur din relation till era gemensamma barn är. I rätten kommer beslutet att grunda sig på vad som anses vara bäst för barnen. Att flytta till ett annat land innebär en stor omställning för ett barn och det kommer förmodligen rätten beakta.

Jag hoppas att du har fått mer klarhet i din fråga!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare