FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/09/2014

Flera statliga anställningar

Hej!

Jag undrar: får man ha två anställningar inom staten samtidigt? I det aktuella fallet en tillsvidareanställning på 100% samtidigt som en tidsbegränsad anställning på 50%. Det finns inga konflikter dessa emellan och det finns särskilda skäl för att ha kvar den tidsbegränsade när heltidstjänsten påbörjas.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utan att känna till några detaljer om inom vilka myndigheter du arbetar eller vilka tjänster du innehar kan jag svara följande. Statliga anställningar regleras i lag om offentlig anställning, LOA. Enligt 11 § gäller som huvudregel att om en arbetstagare får en ny statlig anställning upphör den första att gälla utan särskild åtgärd om inte annat följer av kollektivavtal. Detta är för att den anställde inte ska behöva skriftligen säga upp sin anställning om den nya anställningen innebär otillåten tjänsteförening. Om anställningen är en fullmaktsanställning gäller dock enligt Anställningsförordningen att man istället får vara ledig för att ha en tidsbegränsad statlig anställning. .

Från huvudregeln om att den första tjänsten upphör kan dock undantag göras om särskilda skäl finns. Jag skulle råda dig till att ta kontakt med ditt fackförbund för att ta reda på vad som gäller i ditt fall, eller prata med din nuvarande chef.

Sofia LinderRådgivare