Flera inneboende i en bostadsrätt

Hej jag är inneboende i en lägenhet. En trea, med ett master sovrum och ett mindre sovrum. I nuläget har jag haft tillgång till det lilla rummet och gemensamma utrymmen, medan min hyresvärd (han som äger bostaden) bor i stora sovrummet.

Kan min kille flytta in i lägenheten nu och även han vara inneboende om vi får tillgång till stora rummet och hyresvärden det lilla utan att de blir problematiskt med bostadsrättsföreningen. Vi vill såklart då båda två vara skrivna på adressen.

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen som är tillämplig står att finna i bostadsrättslagen.

Det framgår att det inte krävs tillstånd för inneboende i bostadsrätter (7 kap. 8 § bostadsrättslagen), så länge det inte medför men för föreningen eller någon annan föreningsmedlem. För att det ska anses vara fråga om en inneboende och inte upplåtelse i andra hand, krävs det att bostadsrättshavaren behåller rådigheten över lägenheten.

Det krävs alltså inget tillstånd och om det uppstår en tvist måste föreningen visa på att det uppstått men för andra föreningsmedlemmar till följd av att ni varit inneboende.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare