Finns undantag från besittningsskyddet när hyresvärden vill säga upp hyresgästen för att själv flytta in i lägenheten?

Hej

Jag äger en fastighet med 4 lägenheter. Privatägt alltså. Jag har nu sålt mitt hus och min fråga är om jag som privat hyresvärd kan säga upp en hyresgäst för att flytta in i lägenheten själv? Och hur gör jag o så fall? Tack på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du kan säga upp en hyresgäst så att kan flytta in i lägenheten själv.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Du kan möjligen säga upp hyresgästen för avflyttning. Det kommer dock bara lyckas om det finns något undantag från besittningsskyddet. Beroende på hur din situation ser ut finns det två olika undantag som skulle kunna vara relevanta.

Jag kan dock tyvärr inte göra någon närmare bedömning, eftersom jag inte vet tillräckligt mycket om ditt fall.

När kan du säga upp din hyresgäst?

Som jag förstår dig bor hyresgästen där. Det rör sig alltså inte om att hyresgästen använder lägenheten som något annat än en bostad.

Som huvudregel kan du som hyresvärd inte säga upp dina hyresgäster hur som helst. De har rätt till förlängning av avtalet (se 12 kap. 46 § jordabalken (JB)).

Det första undantaget från besittningsskyddet

Det finns undantag från en hyresgästs rätt till förlängning. Det är två undantag som skulle kunna vara relevanta i ditt fall.

Det första undantaget innebär att hyresgästen inte har rätt till förlängning om följande kriterier är uppfyllda (12 kap. 46 § första stycket sjätte punkten JB):

1. avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet, och

2. Hyresavtalet inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet, samt

3. Hyresvärden har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta

Undantaget ska träffa fall som där hyresvärden vill bosätta sig i lägenheten. Hyresgästen ska dock få tid på sig för att hitta en ny bostad.

Det andra undantaget från besittningsskyddet

Det andra undantaget ger samma resultat som det första. För att undantaget ska vara uppfyllt krävs att det inte strider mot god sed i hyresförhållanden eller av någon annan anledning är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör (12 kap. 46 § första stycket tionde punkten JB).

Undantaget kan träffa samma fall som det första undantaget, i fall då uthyrningen ingår i en affärsmässig verksamhet.

Det andra undantaget kräver i övrigt att du som hyresvärd dels har sakliga skäl, dels ett påtagligt intresse som hyresvärd av att hyresförhållandet upphör.

Jag kan dock tyvärr inte göra någon närmare bedömning, eftersom jag inte vet tillräckligt mycket om ditt fall.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med undantag från besittningsskyddet är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare