Finns testamenten upprättade innan 1989 registrerade hos Tingsrätten?

Är det möjligt att ett testamente som utfärdades 1988 i Götabanken är registrerat hos tingsrätten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om bevakning av testamenten i tingsrätten avskaffades år 1989 och testamenten kan numera varken registreras eller bevakas i tingsrätten. Eftersom dessa regler avskaffades år 1989 finns ett testamente utfärdat 1988 tyvärr, med allra största sannolikhet, inte längre kvar hos tingsrätten.

För att vara på den säkra sidan skulle jag dock rekommendera att du ändå tar kontakt med den tingsrätt som låg närmast personen som skrivit testamentet för att kontrollera ifall de mot förmodan kanske har kvar testamentet. Du kan hitta rätt tingsrätt genom att följa den här länken och skriva in personens postnummer i sökfältet. Jag vet även att en del bouppteckningshandlingar flyttats över från de olika tingsrätterna till Landsarkivet i Göteborg. I vissa fall innehåller dessa bouppteckningshandlingar även testamenten.

Om testamentet du söker skrevs av en person som redan gått bort och där en bouppteckning upprättats skulle du alltså även kanske kunna vända dig till Landsarkivet. Mer information om landsarkivet hittar du här.

Hoppas att du känner att du fått ett någorlunda bra svar på din fråga. Om du har fler frågor är du givetvis välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare