FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev31/10/2017

Finns det formkrav för ett skuldebrev?

Hej!

Vad ska ett juridiskt bindande skuldebrev innehålla? Vi är två syskon som har lånat ut pengar till vår gemensamma äldre syster.

Så här tänkte vi skriva

1. Bakgrund (angående en renovering av fritidshus etc) / överenskommelse

2. Skuldens storlek till resp. syskon

3. Villkor ränta (tills vidare räntefri)och när den förfaller (vid en försäljning eller förändring av ägarförhållanden) då en avbetalningsplan upprättas på förslagsvis 5 år.

4. Plats datum och våra namnunderskrifter.

5. Ska den bevittnas?

6. Ska vi skriva var sitt skuldebrev eller kan vi ha ett gemensamt till vår syster?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur ett skuldebrev ska utformas. Skuldebrev regleras i Lag om skuldebrev (SkbrL).

Det finns två typer av skuldebrev, löpande- och enkla skuldebrev. Ett enkelt skuldebrev är ställt till en viss man, exempelvis direkt ställt till eran syster. Ett enkelt skuldebrev är inte avsett att överlåtas eller säljas vidare. Det finns dock en möjlighet till det. (3 kap. 26 § SkbrL).

Ett löpande skuldebrev är ett brev ställt till innehavaren eller till viss man eller order. Tillskillnad från ett enkelt skuldebrev är det själva skuldebrevet som ger rätt till pengarna. Skuldebrevet är alltså ett värdepapper och måste visas upp av den som vill ha betalt. Ett löpande skuldebrev är gjort för att enkelt säljas vidare till en ny borgenär (de som ska ha pengarna). (2 kap. 1 § SkbrL).

Ett skuldebrev har annars inga formkrav enligt lagen för att vara giltigt. Ni kan alltså utforma skuldebrevet hur ni vill och ha med vad ni vill för villkor. Tänk dock på till vem ni ställer skuldebrev till eftersom det kommer avgöra vad det är för typ av skuldebrev som ni har utformat. Ett enkelt eller löpande skuldebrev. Eftersom det inte finns formkrav krävs det inte heller att skuldebrevet måste bevittnas för att vara bindande. Det är dock att rekommendera eftersom det blir ett starkare bevis i fall det skulle uppstå en tvist. Annars är det alltid bara att utforma skuldebrevet ordentligt, vilket av frågan tyder på att ni tänker göra. Ni kan alltså ha med allt ni skrev i frågan på skuldebrevet.

Ett eller två skuldebrev? Om ni har ett gemensamt skuldebrev borde inte ha någon betydelse för giltigheten. Det kan eventuellt vara enklare att ha varsitt ur en praktisk synvinkel, exempel om någon vill sälja vidare eller kräva in pengarna direkt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare