FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis22/03/2018

Finns det ett misstankeregister?

Hej! Jag undrar om Polisen har ett misstankeregister då gång på gång jag blir stoppad och får uppvisa legitimation blir jag uppmanad att lämna urinprov. Detta sker trots att jag själv inte har någon anmärkning i brottsregistret, dvs jag har aldrig blivit varken åtalad eller dömd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett misstankeregister. I misstankeregistret finns uppgifter om den som enligt förundersökningsledares bedömning har varit skäligen misstänkt för ett brott (3 § lagen om misstankeregister). Det krävs alltså att en förundersökning har startats för att utreda ett misstänkt brott och att det funnits konkreta omständigheter som pekar på att personen ifråga kan ha begått det. Är man skäligen misstänkt, ska man underrättas om detta av förundersökningsledaren (23 kap. 18 § rättegångsbalken). Har man inte fått något besked om att man är misstänkt, ska man alltså inte heller finnas i misstankeregistret. Du bör alltså inte finnas i misstankeregistret om du inte blivit delgiven misstanke.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare