Finns det ett avtal om delad hyra mellan mig och min hyresgäst?

Hej!

Jag har hyrt ut min lägenhet till en person. Uthyrningen har pågått i över 2 år och allt har flutit på bra. I vårt kontrakt har vi skrivit 2 månaders uppsägningstid vilket följdes. Jag i min tur sa upp lägenheten i samma veva och min uppsägningstid gentemot hyresvärden är 3 månader. Min hyresgäst erbjöd sig då att dela på den 3e månadens hyra, trots att hon inte behövde. Nu, samma dag som pengarna ska betalas har hon dragit sig ur och säger att hon inte har råd. Det finns skriftligt där hon lägger fram förslaget på delad hyra och jag vill mena att det ska räknas som en typ av avtal. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Spelar ingen roll om avtalet är muntligt eller skriftligt

Både muntliga och skriftliga avtal är giltiga. Det finns alltså inget krav på att hyresavtalet ska finnas på papper, detta gäller så länge ingen av er begärt att få ett skriftligt avtal. Självklart är ett skriftligt avtal bättre ur bevissynpunkt. Frågan är här om det har slutits ett avtal mellan er om att ni ska dela på hyran den 3e månaden. I ert ursprungliga avtal fanns inte det med. (se 12 kap 2 § jordabalken)

Det finns ett avtal mellan er

Hennes förslag om att dela hyran 3e månaden skulle kunna ses som ett s.k. anbud från hennes sida. Har du svarat ja till förslaget, bedömer jag att det är avtalat mellan er att ni delar på hyran. Det spelar ingen roll om du svarat skriftligen eller muntligen, båda formerna skapar ett bindande avtal. Det är dock svårt att bevisa att ett avtal finns om ditt svar varit muntligt, då står ord mot ord. (se 1 kap 1 § avtalslagen)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en erfaren jurist på Lawline Juristbyrå, du kan göra det här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare