FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/05/2016

Filma utan tillstånd - dela filmat material

Hejsan!

Om man skulle ha en kamera i trafiken, är det då lagligt att filma in andra trafikanter och människor? Samt sedan dela dessa klipp på sociala medier?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande själva filmningen:
Det finns en huvudregel, med undantag, som innebär att du får filma i princip var och vad som helst. Alltså kan generellt sätt filma i trafiken. Du får däremot enligt skyddslagen inte filma skyddsobjekt eller skyddsområden.

Det kan vara områden och andra objekt, eller byggnader och anläggningar, som på olika sätt behöver skydd mot:
- Sabotage
- Terroristbrott
- Spioneri, och röjande av hemliga uppgifter som rör totalförsvaret
- Grovt rån

Det finns även fler undantag från huvudregeln att en får filma nästan var/vad som helst. Numer finns det ett brott som kallas för "kränkande fotografering", vilket även inkluderar filmning. Men det behövs några kriterier som ska vara uppfyllda:
- Filmningen du vill göra ska ske olovligen
- Den ska ske i hemlighet, till exempel att du döljer kameran
- Att den eller de du filmar är på någon typ av privat plats, till exempel i sitt hem

Så att filma i trafiken behöver inte vara brottsligt och kan vara tillåtet så länge du följer de undantagen jag räknat upp.

När det kommer till att dela filmen:
Delningen får inte kränka eller bli förtal av någon. Det kan du läsa mer om HÄR. Din filmningen får till exempel inte utpeka någon specifikt som brottsling av anledning till att skapa missaktning för den personen.

Filmningen får inte heller bryta mot upphovsrätten. Det finns en lag som reglerar det. Det är inte jättehög sannolikhet att det sker genom filmningen i trafiken. Men något som kan skyddas av upphovsrätten är till exempel byggnadskonst.

Det är två utav några lagar som skyddar delning av film.

Så förutom vissa lagstadgade skyddsobjekt får du dela filmen från trafiken. Och filma.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga - annars är du välkommen att kommentera här nedanför!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare