Fildelning genom att gilla/dela på facebook?

Är det (olaglig) fildelning att gilla/dela på facebook? Man gör ett innehåll tillgänligt för andra och det kan var omöjligt att veta om inehållet har publicerats av upohovsmakaren eller inte när man trycker "gilla" eller " dela" vid exempelvis en bild som har tusentals "gillningar".

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att ett upphovsrättsbrott ska föreligga krävs det att upphovsrättsskyddat material tillgängliggörs eller kopieras i strid med upphovsrättsinnehavarens vilja. Att gilla/dela något som redan finns tillgängligt på facebook utgör inte ett brott mot upphovsrätten. Genom att dela något på facebook länkar du materialet vidare till andra. Att länka till upphovsrättsskyddat material är dock helt lagligt. Detta har EU-domstolen fastslagit efter att Svea HovR begärt ett förhandsavgörande i en fråga som rörde just detta. Att länka till något anses inte uppfylla rekvisitiet "tillgängliggörande" eftersom materialet redan finns tillgängligt på ursprungssidan.

Att dela/gilla något på facebook är alltså inte ett brott mot upphovsrättslagen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare