Femårsregeln och beskattning av pension

Hej. Jag är 65 år. Nästa år i maj manad har jag bott i Thailand i 5 år. Jag undrar om jag slipper betala skatt. Jag har hört detta tidigare att efter 5 år blir man befriad från att betala skatt. Är detta riktigt? Jag skulle bli glad för ett svar från er.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om detta finner du i Inkomstskattelagen, (IL), här.

Det jag tror du hört talas om är den så kallade femårsregeln, se 3:7 2 stycket IL. Detta är en bevisbörderegel som gör att det efter fem år utomlands är Skatteverket som måste bevisa att du har tillräckligt stark anknytning till Sverige för att fortsätta vara obegränsat skattskyldig för dina inkomster här. Innan dess anses man i regel ha sådan anknytning som krävs för att man ska vara skattskyldig. Du blir alltså inte automatiskt befriad från att betala skatt utan det är en prövning som görs varje år. Vad skatteverket då tar hänsyn till är framförallt de elva punkter som finns uppräknade i 3:7 IL där den praktiskt mest viktiga punkten ofta är den som tar sikte på om man har en bostad kvar i Sverige inrättad för åretruntbruk. Har du det är man i de flesta fall fortfarande skattskyldig. Det är dock okej att äga ett fritidshus för sommarvistelser och dylikt.

I den mån Skatteverket gör den bedömningen att du inte är obegränsat skattskyldig är det dock viktigt för mig att poängtera att du då fortfarande kommer vara begränsat skattskyldig för vissa inkomster med särskild anknytning till Sverige. Dessa finns uppräknade i 3:18 IL och gäller bl.a. inkomster p.g.a. fastigheter här i riket. Även regler om skatt på kapitalvinster vid försäljning av aktier eller andelar i svenska handelsbolag finns i 3:19 IL. Här krävs det att du varit bosatt eller stadigvarande vistats i Sverige någon gång under de tio år som föregått dagen för försäljningen. Du är vidare skattskyldig för utdelningar på aktier i svenska aktiebolag enligt Kupongskattelagen, här

Du är också, vad jag ser, i pensionsåldern. Härom finns en specialregel i 5 § punkten 7 i lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, (SINK), här. Paragrafen stadgar att tjänstepension och pensionsförsäkring skattas i Sverige om den tidigare verksamheten huvudsakligen utövats i Sverige. Har man jobbat hos staten kommer denna inkomst samt pensioner och förmåner i samband med sådan anställning alltid skattas i Sverige, se 5§ punkten 1 SINK.

Reglerna om detta har kommit till för att Sverige inte ska förlora viktiga skatteinkomster från de pensionärer som flyttat utomlands men vars inkomster tidigare i livet intjänats i Sverige.

Denise PetersRådgivare