Felbehandling i vården - LÖF

Hej, jag har opererat mitt knä pga korsbandsskada och det har uppstått komplikationer efter operationen i form av att jag fått en blodpropp i vaden. Innan operationen bad jag läkaren muntligen om att jag ville få blodförtunnande för att undvika just detta. Detta pga att jag har haft vänner som tidigare gjort lika typ av operation och påpekade att det var av stor vikt. Läkaren sa innan operationen att "operationen inte är tillräckligt omfattande för att det borde behövas". I vilket fall upptäcktes blodpropp ett par veckor efter operationen. Detta leder i sin tur till att jag måste äta medicin mot detta närmsta halvåret, istället för att jag fått det från början som jag bad om och ta det i ett par veckor och sedan ha det ur världen. Detta leder till att jag inte kan äta andra mediciner samtidigt för att underlätta min rehabilitering då dessa inte får kombineras. Slutligen leder detta till att jag måste äta starka smärtstillande med otrevliga bieffekter och med största sannolikhet till längre rehabiliteringstid och även missar jag resor och dylikt pga blodproppen.

Vilka anspråk kan jag rikta och vart? Samt har jag rätt till någon ersättning?

Har sneglat lite på patientskadelagen 6§ 1p.

Med vänlig hälsning, Hampus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Om man drabbas av en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård kan man ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen, precis som du är inne på! Om det gäller vård som du fått via offentliga vården så finns LÖF - Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Du bör därför rikta ditt anspråk dit.

Innan man gör en anmälan till LÖF bör man undersöka om ens skada lever upp till de grundläggande krav som krävs för att ersättas enligt patientskadelagen. Jag håller med om att 6 § 1p Patientskadelagen är den paragraf som bör kunna tillämpas i ditt fall. På LÖF:s hemsida kan du fylla i ett frågeformulär för att undersöka om din skada lever upp till dessa grundläggande krav som krävs för att ersättas enligt patientskadelagen,länk.

Resultatet som du får av frågeformuläret är en enkel vägledning till om du rekommenderas att göra en skadeanmälan till LÖF eller inte. Om du sedan gör en skadeanmälan kommer LÖF göra en utredning för att klargöra om din skada omfattas av försäkringen och kan ersättas. Ersättningen beräknas enligt skadeståndsrättsliga grunder, vilket innebär att samma ersättning lämnas som om ärendet skulle ha prövats i allmän domstol. Om din skada är ersättningsbar får du information om vilka ersättningar som kan bli aktuella i ditt fall. Du behöver därför inte oroa dig i nuläget över om hur vilket ersättningsanspråk du bör sätta.

Det finns mycket bra och lättläst information på LÖF:s hemsida. Gå gärna in där och kika! Se här. Bara så att du vet är det mer än hälften av alla LÖF ärenden där det inte betalas ut någon ersättning, men det kan ju vara värt att undersöka!

Önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare