Felaktiga löneutbetalningar

jag har fått en ny tjänst och jag fick högre lön från 10250 kr till 12300 kr för deltid men nu har jag i 2 månader fått en lön på 8200 kr och ändå så har jag papper på den nya lönen som min chef har undertecknat. Så kan man väl inte göra ?

Lawline svarar

Hej,

Lön och andra förmåner i en anställning ska utbetalas enligt lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) samt aktuellt anställningsavtal mellan dig & din arbetsgivare (AG), se https://lagen.nu/1982:80

Då en AG vid upprepade tillfällen bryter mot en av arbetsgivarens grundläggande skyldigheter (lön för utfört arbete) och de mer detaljerade villkoren i anställningsavtalet så föreligger det grund för att ansöka om betalningsföreläggande för den uteblivna delen av din lön, enligt lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning, se https://lagen.nu/1990:746

Min rekommendation är att du skriftligen tar kontakt med din AG för att påpeka dessa brister. Antingen har din AG bara olyckligtvis missat detta och kommer efter ditt påpekande att omedelbart göra en rättelse, eller så är inte fallet. I vilket fall som helst så ska du ha din lön utbetald enligt anställningsavtalet.

Hoppas att du har fått någorlunda klarhet kring din situation.

Lycka till!

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare