Felaktig utbetalning av lön

Min son har varit anställd inom vår kommun t.o.m 150812 som lärarvikarie. Fick en löneutbetalning 27/8 och trodde naturligtvis att det var slutlön inkl. semesterersättning.

Nu den 25/8 fick han ytterligare en löneutbetalning för HELA september vilket han naturligtvis inte ska ha eftersom vikariatet upphört. Han tog då på en gång kontakt med lönekontoret då det visade sig vara så att DE inte avslutat tjänsten!!

De såg då att han fått felaktig lön för augusti också och de säger nu att han är återbetalningspliktig till även den lönen! Löneavierna adresseras till oss som föräldrar som bor i den kommunen och han bor numera i en helt annan kommun och studerar, hade därför ingen möjlighet att se löneavierna. Han accepterar att den lönen för september skall betalas tillbaka men anser inte att augustilönen ska det. HAN har inte gjort något fel utan i god tro tagit emot pengarna! Det är kommunens löneutbetalare som gjort fel och vi anser att de får stå för detta! Han är student på universitet nu och har endast studiebidrag.

Vad är rätt och vad är fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller vid felaktiga utbetalningar grundar sig i rättsprincipen condictio indebiti. Huvudregeln är att den som mottagit en felaktig utbetalning, till exempel en för stor summa, är återbetalningsskyldig. Undantag från huvudregeln tillämpas från fall till fall beroende på omständigheterna. Till att börja med för att undvika återbetalning ska mottagaren varit i god tro, både vid mottagandet av beloppet och därefter. Något annat som är viktigt är också hur mottagaren har inrättat sig efter inbetalningen. Det anses inte särskilt betungande att betala tillbaka beloppet om man inte har gjort någonting med pengarna, till skillnad från om man har förbrukat dem. I detta fall skulle jag säga att det är betydande om din son skulle varit i god tro efter att ha sett lönespecifikationen. Är beloppet väldigt mycket större än vad man hade kunnat vänta sig kan det vara svårt att motivera att man var i god tro.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare