Felaktig utbetalning

Hej! Jag fick brev från SPV idag, att jag fått för mycket pengar utbetalt perioden 2006-2010 efter att min pappa gått bort. Idag fick ja brev att det är 85 000 kr jag ska betala in men jag kan "överklaga" det. Kan dem verkligen göra såhär? Vad kan jag göra för att "slippa" betala detta? Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid felaktiga utbetalningar så är huvudregeln att betalningen ska gå tillbaka (condictio indebiti). Det finns egentligen ingen lagregel som säger att det är så utan regeln har vuxit fram i rättspraxis och juridisk doktrin. Det finns dock flera undantag från huvudregeln. Bland annat så anser man att betalningen inte ska gå tillbaka om mottagaren i god tro inrättat sig efter betalningen, till exempel genom att konsumera beloppet. Nu vet jag inte så mycket om ditt fall men i och med att det skett för ganska längesedan, skett i omgångar under en så lång period, du verkar ha konsumerat beloppet och det i övrigt verkar som att du tagit emot och använt pengarna i god tro så är min bedömning att du inte är skyldig att betala tillbaka några pengar. Jag tycker därför att du i första hand ska begära omprövning av beslutet enligt Förvaltningslagen 27§ och om det inte leder till någon ändring så borde du överklaga.

Förvaltningslagen hittar du https://lagen.nu/1986:223

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare