Felaktig prisangivelse vid internetköp och efterföljande passivitet

Prisjakt tipsar om 'senaste prisförändringar' där jag hittade en produkt som sänkts till ett väldigt attraktivt pris. Jag klickade vidare till butiken (där det inte fanns någon info om ursprungligt pris) och la en beställning. Produkten fanns dock inte i lager utan det dröjde någon vecka att få in den. Under tiden höjde man priset markant med flera hundra procent och jag misstänker att man ursprungligen gjort fel i prissättningen.

Efter prishöjningen har fakturan med det ursprungliga priset betalts och produkten skickats ut. Den är alltså köpt och levererad för ett pris som jag i efterhand förstår är kraftigt under marknadsvärdet.

Nu är frågan vad jag har för ansvar och vad butiken kan göra. Är min rygg fri och produkten tillhör mig att ge bort eller kan butiken i efterhand kräva tillbaka produkt eller ersättning? Finns det rent av någon bortre gräns som säger att efter t.ex. sex veckor så är det okej om butiken inte hört av sig? Det moraliskt riktiga vore naturligtvis att vända mig direkt till butiken men samtidigt vill jag inte missa en bra deal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Förutsatt att prissättningen varit felaktig har ett förklaringsmisstag skett då avtalsvillkoren till följd av en förvillelse blivit andra än vad säljaren avsett. De rättsliga konsekvenserna av misstaget varierar beroende på din eventuella kännedom om dess existens vid avtalets ingående (jfr. 32 § lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område). Om du vid denna tidpunkt insåg eller åtminstone bort ha insett att en felskrivning skett är avtalet antingen ogiltigt i sin helhet eller i viss del, medan det vid avsaknad av sådan kännedom och skäl därtill förblir giltigt med oförändrat innehåll, förutsatt att ingen annan ogiltighetsgrund kommer ifråga (notera i synnerhet 33 och 36 §§ ovannämnda lag).

Vad gäller frågan om passivitet framgår av praxis och doktrin att det i vissa fall kan anses rimligt att uppställa att krav på aktivitet från den som vill göra ogiltigheten gällande. Detta är förstås av störst betydelse i de fall du inte insett att prissättningen varit felaktig men bort misstänka detta eftersom det annars kan ifrågasättas om du alls är skyddsvärd. Att vissa riktlinjer kan urskiljas i frågan innebär dock ej att några absoluta tidsgränser existerar, varav följer att den passivitet som här föreligger måste bli föremål för en skälighetsbedömning vars utfall är svårt att förutse.

Slutligen måste tilläggas att avtalslagens dispositiva karaktär i fall som det förevarande ofta innebär att andra regler gäller då de flesta internetbutiker idag infogar friskrivningsklausuler med diverse reservationer för felskrivningar i de avtal som ingås. För att utreda hur det förhåller sig i frågan bör du lämpligen granska avtalsvillkoren.

Sammanfattningsvis gäller följaktligen att din insikt om felskrivningens existens blir avgörande i händelse av att avvikande avtalsvillkor saknas givet att säljaren inte genom sin passivitet kan anses ha accepterat de oavsiktliga villkoren, medan utfallet annars kommer bero av den specifika friskrivningsklausul som accepterats vid avtalets ingående.

Lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen) finner du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare