FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/11/2017

Felaktig orderbekräftelse

Hej

Jag har fått en orderbekräftelse avseende ventilationsarbete i min villa. I orderbekräftelse har man angivit 16 h arbetstid för ventilationsarbetet. Dock åtgick endast drygt 5 h.

Vad gäller?

Jag anser att jag endast ska betala för 6h!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att ett avtal ska vara bindande krävs att den ena parten anger ett anbud, som sedan accepteras av den andra parten, 1 § Avtalslagen (AvtL). Som huvudregel råder avtalsfrihet, alltså att parterna själva får välja om de vill ingå ett avtal, vem de vill ingå avtal med och vad avtalet ska innehålla. När den andra parten accepterar det som sägs i avtalet anses ett bindande avtal ha uppkommit.

En orderbekräftelse ska utgöra en bekräftelse på det som har avtalats mellan parterna. Om det framkommer att det som avtalats inte är det som står i orderbekräftelsen har du skyldighet att underrätta företaget om detta för att orderbekräftelsen inte ska bli bindande. Det kan dock krävas att du måste bevisa att det endast har gått åt 5 h arbete, och inte 16 h. Det viktigaste till att börja med är dock att kontakta företaget om att det som sägs i orderbekräftelsen inte är riktigt, annars kan din passivitet tolkas som att orderbekräftelsen gällande 16 h blir bindande.

Tänk även på att eftersom arbetet gäller din villa så bör du räknas som konsument och därmed har du skyddad ställning i förhållande till företaget som lämnat orderbekräftelsen.

Lycka till, och hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare