FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/12/2014

Fel vid köp av tjänst

Hej !

Jag undrar vad som gäller när man bestrider en faktura. Så här har historien gått till. Vem har rätt ?

Några dagar efter utfört arbete träffade jag företaget på plats. Vi tittade på utfört arbete och jag var tydlig med att jag inte tyckte att arbetet var yrkesmässigt utfört.

Senare fick jag en faktura på arbetet som jag några dagar innan förfallodagen skriftligen bestred.

På fakturan finns en text men något i stil med "Anmärkningar ska ske inom 8 dagar"

Nu hävdar dom att jag skulle bestridit skriftligen inom 8 dagar.

vad gäller ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret beror lite på i vilken egenskap du har köpt tjänsten.

Om det handlar om en tjänst som du har beställt som konsument (det vill säga "som privatperson") regleras förhållandet i Konsumenttjänstlagen (Se https://lagen.nu/1985:716) om det handlar om en tjänst som beskrivs i 1 §:

"1 § Denna lag gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser 1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur, 2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, 3. förvaring av lösa saker, dock ej förvaring av levande

Vad som är ett fel i tjänsten regleras i 9-11 § § denna lag. Detta kan jag naturligtvis inte bedöma utan mer information, så i det följande utgår vi från att det faktiskt föreligger ett fel."

Enligt 17 § samma lag skall konsumenten underrätta näringsidkaren (reklamera) inom "skälig tid". Om man hör av sig till företaget inom två månader från det att man märkte eller borde ha märkt felet anses det alltid vara inom skälig tid. Eftersom du skriver att du innan du ens fakturerats talade om att du ansåg att arbetet var felaktigt utfört, kan det knappast påstås att du inte har reklamerat i tid. Enligt 19 § får du i sådana fall hålla inne med så mycket av betalningen som krävs för att utgöra säkerhet för felet (det vill säga, åtminstone den skillnad i värde som den utförda tjänsten hade gentemot vad den haft om den var rätt utförd; troligen är detta lika mycket som det skulle kosta att "rätta till" felet). Att företaget anser att du skulle ha bestridit tidigare spelar ingen roll, eftersom det är lagen som avgör.

Om det handlar om en tjänst som du har beställt som näringsidkare (företagare eller annars i yrkeslivet), regleras förhållandet rent allmänt enligt vanlig avtalsrätt. Grundprincipen är ju att vad man har avtalat gäller. Resultatet är att man bland annat kan avtala om reklamationstider; det är möjligt och sannolikt att ni hade ett sådant villkor i avtalet. I så fall rör det sig tydligen om att reklamation skall ske skriftligen senast åtta dagar efter faktureringen. Om det rör sig om en tjänst med ett fel som är svårt att upptäcka eller dylikt, kanske bestämmelsen kunde ses som oskälig enligt 36 § Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218), men tyvärr bedömer jag detta som osannolikt.
Jag skulle dock råda dig att titta på ert avtal. Om det inte finns någon bestämmelse om reklamation, gäller i stort sett att reklamation kan ske formlöst (till exempel muntligen) inom "skälig tid", vilket möjligen kan vara längre än de omtalade åtta dagarna.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare