FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/07/2014

Fel vid köp av lös egendom

Hej! Jag har köpt en båtmotor av äldre modell -89 av en privatperson. Provkörde den på plats och kunde inte upptäcka några fel, mer än att tomgång var högt ställd. Motorn gick för övrigt jättebra enligt säljaren. När den var monterad och klar på min båt, visade det sig att den inte hade någon kraft och det gick över huvud taget inte att få upp varvtalet på den under gång. Efter kompressionsprov visade det sig att den hade skurit! Alltså att den förlorat kompression och därmed kraft på en cylinder. Felet går inte att reparera och motorn är därmed skrot. Kan jag i detta läge häva köpet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Tillämplig lag i aktuellt fall är köplagen, se 1 § KöpL. Vad som ska anses utgöra fel framgår av 17-19 §§ KöpL. För att överhuvud kunna göra några påföljder gällande (t.ex. hävning) krävs att ett fel föreligger.

Det finns ett antal förutsättningar för att du ska kunna göra säljaren ansvarig för fel i varan - det räcker inte bara med att ett fel anses föreligga. För att kunna avgöra om dessa förutsättningar är uppfyllda i ditt fall, krävs mer utförliga och konkreta uppgifter än de du lämnat hit till oss. Det svar jag kan ge dig kommer följaktligen att bli något otillräckligt. Nedan ska snarast ses som tips och upplysningar kring vad som är viktigt.

Fel?

Eftersom köplagen, till skillnad från konsumentköplagen, inte är tvingande så kan du och säljaren komma överens om andra regler än dem som står i lagen(3§). Avgörande för bedömningen av, huruvida den överlåtna egendomen varit behäftad med fel, är alltså i första hand vad som avtalats mellan parterna.

Vad som anses konstituera ett fel enligt köplagen framgår av 17-19 §§ KöpL. Med faktiska fel i köprättslig mening förstås i första hand att varan i något fysiskt avseende är felaktig.

Eftersom motorn inte kan brukas för sitt ändamål - den går överhuvud inte att använda - torde med beaktande av de uppgifter du lämnat hit ett fel föreligga.

När felet måste ha förelegat?

Vid bedömningen av om motorcykeln ska anses felaktigt skall enligt 21 § hänsyn tas till dess beskaffenhet vid den tid då faran för motorns förstörelse övergick på köparen, dvs som regel när du hämtade motorn. Felet behöver inte redan då ha kommit till synligt uttryck men måste ha förefunnits åtminstone i form av ett frö till fel (fel in nuce). Av de uppgifter du lämnat hit är det oerhört svårt för mig att svara på om felet (eller ett frö till felet) förelåg när du avhämtade motorn eller uppkom först därefter. I princip torde teknisk expertis krävas för att kunna avgöra detta spörsmål.

Undersökningsplikt

Även om ett fel föreligger och även om det fanns vid avhämtningen får du inte åberopa detta om du inte uppfyllt din undersökningsplikt enligt 20 § KöpL. Utifrån de uppgifter du lämnat är det omöjligt för mig att avgöra om du uppfyllt dessa skyldigheter. Eftersom du de facto tycks ha undersökt motorn innan köpet får du inte såsom fel åberopa vad du borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder. (se § andra stycke). Här ligger ytterligare en utav knivfrågorna i ditt fall.

Jag kan tycka att det föreligger ganska stor risk för att du bort upptäcka felen redan vid provkörningen, men jag kan som sagt inte ge dig ett säkert svar. Var felet dolt har du inte bort upptäcka det.

Reklamation

Även om ett fel föreligger och även om det fanns vid avhämtningen och även om du uppfyllt din undersökningsplikt får du inte åberopa felet om du inte reklamerat i tid.

Enligt köplagen ska en reklamation göras inom skälig tid från det att du märkte felet (som längst inom två år, om inget annat avtalats mellan er), 32§). Du har inte angett hur lång tid som gått från köpet. Har det gått mer än en månad finns viss risk för att du inte kommer att kunna göra gällande felet trots att ovanstående krav är uppfyllda.

Påföljder

Köparen har ett antal alternativ när det gäller vilka påföljder denne vill göra gällande vid fel, se 30-40 §§ KöpL. Omleverans och avhjälpande tycks i aktuellt fall bli omöjigt. Du kan därför häva köpet direkt, förutsatt att förutsättningarna för hävning är uppfyllda.

Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta, se 39 § KöpL

Att avgöra vad som kan vara av så väsentlig betydelse för köparen att han skall ha rätt att häva köpet går inte att precisera utan måste bedömas från fall till fall och med hänsyn till vad som för den enskilda köparen framstår som ett väsentligt avtalsbrott. I lagförarbetena uttalas härvidlag att ”ett avtalsbrott torde generellt sägas vara av väsentlig betydelse för köparen, om det berövar honom den huvudsakliga nyttan av vad han hade anledning att vänta sig av avtalet”. I ditt fall torde det stå tämligen klart att förutsättningarna för hävning är uppfyllda. För att få häva måste emellertid - vilket inte kan betonas tillräckligt - förutsättningarna enligt ovan som reklamation m.m. vara uppfyllda.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning för att skriva ett brev till motparten rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare