Fel post i brevlådan

Vad händer om jag får någons annans post i min brevlåda och vad är mitt ansvar i detta ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du skulle få någon annans post i brevlådan så kan du stryka över adressuppgifterna, skriva ''avflyttad'', ''okänd'', ''fel adress'' på kuvertet och antingen lämna det vid ett postombud, returnera den felutdelade posten till en brevbärare eller helt enkelt lägga tillbaka det i en gul brevlåda, Postnord.

Du får inte läsa någon annans post då det är brottsligt enligt, 4 kap. 8 § BrB och heller inte slänga den då även det kan vara brottsligt och falla under vad som kallas för egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § BrB.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att återkomma vid fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Mariam GhazaryanRådgivare