FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/03/2014

Fel på häst vid leverans?

En ridskola köper en häst av en privatperson. Priset är 50.000Kr. Köparen klinikbesiktigar hästen innan köp men röntgen ingår ej. 7 månader senare är hästen halt och röntgen påvisar då att hästen lider av spatt. Köparen vill häva köpet. Hur långt sträcker sig undersökningsplikten i detta fall? Borde inte ridskolan med sitt kunnande och med tanke på hästens kommande användningsområde, röntgat hästen innan köp för att utesluta denna form av fel? Jag anser att köparens ställning som ridskola samt hästens pris borde föranlett en röntgen. Har jag rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till lawline för din fråga.

Eftersom att hästar betraktas som egendom och det är en privatperson som sålt hästen är tillämplig lag köplagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm)

Om ridskolan före köpet undersökt hästen, får ridskolan inte åberopa ett fel som denne borde ha märkt vid undersökningen, 20 § andra stycket KöpL. Bedömningen av vad köparen enligt detta lagrum borde ha märkt måste göras med beaktande av hur omfattande undersökningen varit och vilka praktiska möjligheter ridskolan med hänsyn till sina kunskaper och erfarenheter haft att vid sin undersökning upptäcka felet i fråga (se NJA 1996 s. 598). Som jag förstår det var undersökningen relativt omfattande och utförd av fackman, vilket inte i sig utesluter att felet borde ha märkts. Vad som är vanligt i branschen kan också påverka om ridskolan borde ha röntgat hästen. Är det mycket vanligt att röntgen sker av en häst i denna prisklass tycker jag att en sådan borde företagits.

Om slutsaten är att hästen skulle röntgats, och hade en sådan röntgen visat att hästen led av spatt, kan ridskolan inte åberopa spattet som fel.

Vidare, om spatten uppkommit efter köpet och hästen var i felfritt skick vid köpet, har risken för hästen övergått på köparen vilket innebär att eventuella fel uppkomna efter köpet inte kan belastas säljaren, se 13 §. En väsentlig fråga är med andra om spatten fanns vid köpet eller om det uppkommit senare.

Hoppas jag svarade på din fråga,

Lawline RådgivareRådgivare