FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/07/2014

Fel på bil som köpts av privatperson

Hej jag köpte en bil av en privatperson och vi använde blockets köpekontrakt. Nu är de så att jag har hittat fel på bilen som säljaren inte nämnde nått i annonsen om eller på plats. Och då ringde jag till verkstaden som servade bilen 3 månader innan jag köpte bilen. Verkstaden skickade en kopian på fakturan och där står det anmärkning på 2 felen som jag har. Då har ju säljaren undanhållet fakta för mig. Kan man göra nått åt detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta är ett köp mellan privatpersoner av lösa saker och det regleras i Köplagen, den hittar du https://lagen.nu/1990:931.

Avtal

Eftersom köplagen, till skillnad från konsumentköplagen, inte är tvingande så kan du och säljaren komma överens om andra regler än dem som står i lagen(3§). Jag utgår från att ni inte har ett från lagen avvikande avtal.

Risken

Som utgångspunkt är det köparen som bär risken för varan efter det att ett avlämnande skett. Att man bär risken betyder att man själv får ersätta skador som uppkommit efter köpet, om dessa inte beror på säljaren(13, 21§). Risken går över på dig som köpare när du tagit hand om bilen(6§)Men säljaren ansvarar för fel som funnits vid avlämnandet och i ditt fall så har du bevis från verkstaden att felen fanns innan du tog hand om bilen och därför är det säljaren som ansvarar för felen.

Fel på varan

Det är enligt lagen fel på bilen om den avviker från vad ni avtalat om eller vad du med fog kunnat förutsätta(17§). Även om bilen sålts i befintligt skick så är den felaktig dels om den avviker från vad säljaren utlovat men också om säljaren låtit bli att upplysa om allvarliga fel som han kände till vid köpet och som skulle inverkat på försäljningen. Bilen är även felaktig om den är i väsentligt sämre skick än vad köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta(18§).

Av det du anger så har säljaren varit medveten om felen och underlåtit att upplysa dig om detta och det är då sannolikt fel på varan enligt köplagen.

Undersökning av bilen

Du har ingen generell undersökningsplikt av varan men du har  inte rätt att åberopa fel som du måste antas ha varit medveten om vid köpet och om säljaren uppmanat dig att undersöka bilen innan köpet så har du en viss undersökningsplikt(20§). Man utgår från vad en normalperson borde ha upptäckt vid en undersökning. Men om du kan visa, vilket verkar vara fallet, att säljaren handlat "svikligt" mot dig genom att undanhålla relevant information så är det möjligt att du ändå skulle få rätt att åberopa fel även om du i och för sig kunnat upptäcka dessa vid en undersökning.

Jag kan inte ge dig något klart svar i denna del då jag inte vet vilka felen är eller hur omständigheterna vid köpet var.

Reklamation

Det är viktigt att du reklamerar till säljaren när du upptäcker felet. Enligt köplagen ska du göra det "utan oskäligt uppehåll" från det att du märkte eller borde ha märkt felet(32§).

Påföljder

Påföljden som kan bli aktuell här är avhjälpande, prisavdrag eller hävning av köpet samt eventuellt även skadestånd(30§). Säljaren har primärt rätt till avhjälpande men om du kan visa att han agerat "svikligt",  så har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt. För sådana fel har du dessutom tio år på dig att reklamera. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den(36-39§).

Sammanfattning

En kort sammanfattning av mitt svar är att det sannolikt är fel på bilen som säljaren ska ansvara för eftersom felen fanns redan innan du tog hand om den. Du kan också med hjälp av verkstaden bevisa att så är fallet och du bör därför ha rätt till avhjälpande, prisavdrag eller hävning och eventuellt även skadestånd. Men jag kan inte ge dig ett definitivt svar då alla omständigheter inte framgår.

Om du och säljaren inte kan komma överens så kan du ansöka om att tvisten ska prövas i domstol. Om du vill ha hjälp att gå vidare så rekommenderar jag att du vänder dig till någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare