FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/03/2015

Fel på bil efter privat försäljning

Hej

vi sålde våran bil till en privat person och han pruta ner bilen rejält för att han skulle göra kamremsbyte på den och den stora servicen. Vi berättade vad som tidigare hade gjorts med bilen att vi hade bytt turbon och renoverat oljepumpen( 1 år sedan).

Han har nu 2 veckor efter köpet hört av sig och oljepumpen har gått sönder och vill nu att vi ska betala en del för den. Han har fortfarande inte gjort den stora servicen som han skulle göra och vi vet att han själv har berättat att han har haft bilen hos en kompis som skulle kolla den innan han åkte med bilen till fjällen. Vi känner ju att vi inte vet vad som hänt bilen på dessa 10 dagar och inte riktigt kan stå för det även om vi tycker väldigt synd om ägaren. Hur ska vi göra ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline.

Den lag som reglerar försäljningen är köplagen (1990:931). Lagen är inte tvingande utan går att avtala bort. Tidpunkten för när bilen, med hänsyn till dess beskaffenhet, ska bedömas som felaktig är när bilen överlämnats till köparen. Ni som säljare svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare.

Om ni uppmanat köparen att undersöka bilen, gäller att de fel som köparen borde ha upptäckt vid undersökningen inte kan göras gällande som fel efter köpet. I annat fall ska köparen reklamera felet inom skälig tid efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Med andra ord har köparen ett visst rådrum för sin reklamation.

Om ni vid försäljningen uttryckt att bilen säljs i befintligt skick har ni friskrivit er från ansvar förutsatt att ingen av nedanstående situationer är uppfyllda:

- Bilen överensstämmer inte med de uppgifter som ni lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.- Ni har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilens egenskaper eller användning, som ni känt till eller som får antas känts till, och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om. Dessutom ska underlåtenheten kunna antas ha inverkat på köpet.

- Bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och eventuella omständigheter kunnat förutsätta.

Hoppas ni fått klarhet i vad som kan begäras av er som säljare.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare