FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/07/2014

Fel i varan

Hej,

köpte en bil av en vän i november 2013 Han har uppgivit falska uppgifter, finns det möjlighet att vägen att jag ska få tillbaka mina pengar (8000) med hjälp av en advokat, eller är det lång näsa som gäller? ;)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Såsom jag förstår din fråga så har säljaren uppgivit falska uppgifter gällande bilens beskaffenhet vilket i så fall innebär att det föreligger fel i varan enligt 17 § Köplagen.

För det fall att varan är felaktig och felet inte beror på köparen så har köparen rätt till avhjälpning av felet, omleverans eller prisavdrag eller som sista utväg häva köpet i sin helehet. Det finns alltså en möjlighet för dig att få tillbaka dina pengar mot att du återlämnar bilen men det är svårt för mig att ge ett klart svar utan att ha djupare kännedom om sakomständigheterna i detta fall.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare