FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/07/2014

Fel i vara vid köp

Har köpt en båt som jag hämtade med all utrustning i båten enligt säljaren, så även ett hamnkapell.

När jag kom hem så såg jag att det saknades hamnkapell samt båtbatteriet som skulle finnas i båten.

Båten hämtades hos marina där säljaren haft båten liggandes i över 3 år.

Säljaren svarar när jag säger att hamnkapellet saknas att Marinan borde veta var det finns. jag pratar med Marinan som inte vet var det finns, de vet heller inte var batteriet tagit vägen.

Jag återkommer till säljaren och ber dem kontrollera att hamnkapellet inte ligger hemma hos dem. De gör det men hittar det inte.

Utöver båtkontrakt har jag sms som bekräftar våra kontakter och där säljaren påstår att hamnkapellet borde ligga i båten eller hos Marinan, men att de skall även kolla hemma om det kan finnas där.

Jag försökte att få dem att betala för ett gammalt kapell som jag hittade på blocket som kompensation för det saknade, men har inte lyckats.

Nu vill inte säljaren ersätta mig för hamnkapellet som saknas. vad kan jag göra?

Känner mig lurad och vill ha rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag har förstått din fråga köpte du båten av en privatperson, och då blir köplagen tillämplig i ditt fall. Om en vara avviker från vad som bestämts i avtalet eller från uppgifter som säljaren lämnat innan köpet är den att anses som felaktig, (KöpL 17-18 §, här). Det innebär att om säljaren innan köpet har sagt att båten såldes med ett hamnkapell så är den felaktig i köplagens mening. En köpare får inte enligt 20 § KöpL åberopa fel som denne kände till innan köpet. Om säljaren uppmanar köparen att undersöka varan får köparen inte heller åberopa fel som denne borde ha upptäckt vid undersökningen. En uppmaning att undersöka anses kunna framgå av omständigheterna, t.ex om varan hålls tillgänglig vid köpet.

Om avsaknaden av hamnkapellet är ett fel som du har rätt att åberopa kan du göra gällande att antal påföljder: omleverans, avhjälpning, prisavdrag, hävning och skadestånd, 30 § KöpL (här). Omleverans (34 KöpL) borde inte komma i fråga då det rör sig om en begagnad båt, förutsatt att säljaren inte har en identisk båt. Inte heller avhjälpning, då du redan införskaffat ett nytt hamnkapell. Prisavdrag (37 § KöpL) innebär att du får tillbaka en så stor del av köpesumman som motsvara skillnaden i varans värde utan respektive med felet, dvs. du ska endast betala för båtens marknadsvärde utan hamnkapell, det du betalat som går utöver detta ska du få tillbaka. Det finns inga andra förutsättningar för prisavdrag än att omleverans och avhjälpning inte ska vara möjliga. Om du lidit andra skador på grund av att båten saknat hamnkapell kan du ha rätt till skadestånd beroende på vad vilken skada det är. Ersättningsberättigade skador anges i 67 § KöpL (här).

Om det i stället var en näringsidkare du köpte båten av blir i stället konsumentköplagen tillämplig, den har i nu berörda delar en liknande reglering 16-31 §§ KKöpL, som du hittar här.

Vilket som är det bästa sättet för dig att på rättslig väg nå framgång med dina krav kan jag inte svara på. Behöver du ha vidare rådgivning för att ha stämma din motpart rekommnderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka, alt.genom att klicka här.

Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare