Fel i vara vid konsumentköp

Hej! Köpte i september 2013 en HTC One på Elgiganten. När jag fick den så var en pixel sönder i mitten av skärmen så gick tillbaka med den till affären och fick en ny. Den nya telefonen började för ett par veckor sedan tappa kontakt med sim kort så jag lämnade in den till Elgiganten. Elgiganten skickar iväg telefonen till en reparatör och 3 veckor senare får jag tillbaka min telefon. Men nu är min telefon inte den samma, en ny pixel är död på telefonen, skärmen går inte att ändra ljusstyrka på, batteri tiden är dålig och de ”smyger” upp lite svart i nedre kant. Har jag rätt till att gå tillbaka och få en likvärdig, eller lägga till pengar för att köpa en annan telefon på Elgiganten? Vad har jag rätt till? Med vänlig hälsning, Christoffer

Lawline svarar

Hej Christoffer, och tack för din fråga!

Du har som konsument köpt en vara av en näringsidkare och därför är konsumentköplagen (KKL) tillämplig, enligt KKL 1 §. En vara ska anses vara felaktig bland annat om den inte går att använda för det ändamål den är ägnad åt, eller om varan avviker från vad konsumenten med fog kunnat förutsätta (KKL 16 §). I ditt fall innebär det att telefonen är felaktig, då den inte går att använda för det den är tänkt till, eller i alla fall avviker från vad du med fog kunnat förutsätta.

Felet verkar ha funnits där vid köpet, och säljaren ansvarar därför för felet (KKL 20-20a §§).

Vad har du då för möjligheter och rättigheter gällande en felaktig vara? I första hand har du rätt till avhjälpande eller omleverans, det vill säga att få telefonen lagad eller få en ny telefon (KKL 26 §). Säljaren har alltid rätt att göra ett avhjälpande eller omleverans, om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen (KKL 27 §). Elgiganten har alltså rätt att först och främst laga telefonen, men om det inte hjälper har du rätt att få en ny, likadan telefon.

Om du skulle få en ny telefon och även den skulle vara felaktig kan man dock troligen säga att avhjälpande eller omleverans inte kan ske utan väsentlig olägenhet för dig som konsument. Du skulle då ha rätt till prisavdrag eller att häva köpet och få pengarna tillbaka (KKL 28 §). Prisavdraget ska svara mot felet, och du har även rätt till ersättning för att själv avhjälpa felet om den kostnaden inte täcks av prisavdraget (KKL 28 § st 2).

För att häva köpet och få pengarna tillbaka krävs att felet är av väsentlig betydelse för dig, vilket är ett kriterium som är svårt att uppfylla (KKL 29 §). Det innebär i princip att varan ska vara helt onyttig för dig, till exempel att du inte kan använda telefonen alls även om avhjälpande, omleverans och prisavdrag har skett. Detta är troligen därför inte ett alternativ.

Du nämner att du kan tänka dig att lägga till pengar för att köpa en annan telefon. Det är inget du har rätt till enligt KKL, utan i så fall något som Elgiganten gör frivilligt.

KKL hittar du https://lagen.nu/1990:932.

Lycka till!

Hanna LundqvistRådgivare