FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/09/2014

Fel i vara och köparens undersökningsplikt

Hej,

I September 2014 jag har köpt en bil ( Volkswagen Passat ). Vi har tecknat ett köpekontrakt också. Jag har provkörd bilen och har hört ett missljud från motorn och tänkte att det här missljudet var normalt i samband med automatisk växellåda.Jag och säljaren har fyllt ett besiktningsprotokoll också och tyckte både jag och han att bilen är normalt och att det här missljudet inte är något fel i bilen.

Ungefär två veckor efter köpet åkte jag till en större verkstad för att fråga verkstaden vad det här ljudet betyder och fråga dem som är kunniga om det här ljudet var normalt eller är det något fel i bilen. Efter deras undersökning kom dem fram till att det här missljudet som har funnits innan köpet är ett stort fel i Turbo aggregaten och enligtverkstaden ska Turbo aggregaten bytas . Kostnader för att byta Turbo aggregaten samt arbetet är högre än 15 000 SEK.

Det här missljudet som har funnits innan köpet är ett bevis att turbon till bilen var sönder innan köpet och säljaren har inte meddelat mig als om det här felet för att då skulle jag inte kunna köpa ett sådant bil. Jag ringde säljaren dagen efter verkstadsbesöket och frågade honom om han komer ihåg om missljudet som var i bilen , han sa att han kommer ihåg bra att det fanns ett sådant missljud i bilen . Han gick med på detta och jag spelade in samtalet och har sparat samtalet på en USB flash som jag hade med honnom.

Innan köpet  bad jag min kusiner att åka till säljaren och se bilen så att jag ska köpa bilen och att se bilens skick. De vittnar också att det här missljudet var där innan köpet när dem undersökte bilen och hördes tydligt när man gassade. Jag vill säga att säljaren borde ha meddelat mig att det är ett fel i turbo. Oavsett om han var kunnig eller inte det här missljudet är ett tecken att felet fanns innan köpet. Det att han säger att han inte visste om att det fanns ett sådant fel frigör inte honom från ansvaret att meddela mig om bilens fel tycker jag.

 Man kan sälja ett bil som är fel men sedan om det uppstår ett fel i bilen som har funnit innan köpet då ska säljaren enligt köplagen stå för reparations kostnader för bilen eftersom felet hade plats innan köpte och med eller utan säljarens medveten bilens fel var innan köpet gjordes tycker jag. Jag vill prova tvisten i en domstol med ville veta er mening här.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Jag har ändrat lite i din fråga så att vissa exakta datum, ortsnamn och personnamn tagits bort. Detta för att du inte ska kunna identifieras via din fråga.

Du har köpt en bil, som både innan köp och vid provkörningen hade ett missljud som både du och säljaren trodde var utan betydelse. Efter köpet kollade du upp ljudet och det visade sig vara ett mycket kostsamt fel på bilens turbo. Du anser att enligt köplagen har säljaren ett ansvar även fast han inte visste om felet och att säljaren enligt köplagen ska stå för reparationskostnaderna.

Köplagen gäller vid köp av lös egendom vilket en bil är. Utefter din fråga antar jag att både du och säljaren är privatpersoner. Är det en näringsidkare (företag) du köpt bilen ifrån är det istället Konsumentköplagen man ska titta i.

Begagnade bilar säljs ofta i "befintligt skick", men det innebär inte att man kan friskriva sig från vad som helt, även när en vara säljs i befintligt skick anses den felaktig om den inte överensstämmer med de uppgifter säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, om säljaren underlåtit att upplysa om väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och köparen haft fog att räkna med att få veta eller om varan är i sämre skick än köparen med fog kunnat förvänta sig. (Se 19 § KöpL)

När det gäller den bil du köpte så verkar det inte som att säljaren har vetat om vad missljudet beror på eller att det kan inneburit ett allvarligt fel, och han har alltså inte känt till att det var turbon som lät illa. Dessutom har både du och dina kusiner tydligt märkt missljudet vid provkörning. Som köpare har man en undersökningsplikt (20 §) som gör att man som köpare INTE som fel får åberopa vad man måste antas ha känt till innan köpet. Om någonting gör en misstänksam, t ex ett tydligt missljud från motorn på en bil, så har man anledning att undersöka det lite noggrannare innan köpet. Om man tydligt hör ett motormissljud vid provkörningen men inte tar reda på vad det beror på så kan man inte efter köpet hävda att anledningen till missljudet är ett dolt fel.

Så i ditt fall där säljaren inte vetat om exakt vad missljudet berodde på, säljaren inte försökt dölja missljudet och både du och två personer i ditt ställe provkört bilen och tydligt hört missljudet så kan du inte åberopa fel i varan på grund av missljudet när du inte har undersökt var det kom ifrån innan köp. Du har alltså inte rätt att häva köpet eller kräva att säljaren står för några reparationer. Så min åsikt är att du absolut inte bör ta tvisten till domstol då det bara kommer medföra än mer kostnader för dig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare