Fel i vara och fråga om säljarens rätt att avhjälpa felet

Hej jag köpte en jacka från en webbsida som var återförsäljare för en tillverkare. Jackan jag köpte gick upp i sömmen på insidan av jackan redan efter 3 v användande. Jag reklamerade jackan efter 2 mån. Sen fick jag frågan från återförsäljaren om jag ville ha mina pengar tillbaka eller en ny jacka. Jag önskade pengarna tillbaka då jag inte var nöjd med kvaliten. Efter att återförsäljare kontaktat tillverkaren, fick jag till svar att inga pengar återbetalas. Istället har jackan lagats och ska skickas tillbaka. Enligt tillverkaren lagar dem jackan upp till 3 gånger vid reklamation innan hävan av köp eller skadestånd betalas ut. Varför fick jag frågan om jag ville ha pengar tillbaka eller ny jacka från början? Har man rätt att tvinga på någon sin vara/produkt om köparen är missnöjd med kvaliten och ser tydligt sömfel i varan? Kan det stämma att man som säljare har rätt att laga en vara 3 gånger innan man hjälper sin kund på annat vis? Är det inget tydligt produktions/kvalitetsfel då?

Tack på förhand,

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att ställa din fråga till oss på Lawline.

Din fråga aktualiserar konsumentköplagen, vilken du hittar här.

Eftersom jackan har gått sönder i sömmen efter enbart 3 veckors användande föreligger fel i vara (se https://lagen.nu/1990:932#P16S1) och eftersom felet har uppstått inom sex månader från det att du köpte jackan anses felet vara "inneboende" hos jackan, det vill säga att felet fanns redan när du köpte den om inte något annat kan visas (se https://lagen.nu/1990:932#P20aS1).

Du har gjort helt rätt när du har reklamerat jackan inom två månader från det att du själv upptäckte felet (se https://lagen.nu/1990:932#P23S1) och du kan då kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (se https://lagen.nu/1990:932#P22S1). Möjligtvis var det på grund av denna möjlighet för dig som konsument att välja påföljd som återförsäljaren ställde frågan om du önskade pengarna tillbaka eller en ny jacka.

Att säljaren sedan valde att laga jackan istället för att ge dig pengarna tillbaka kan förklaras genom bestämmelsen som stadgar att även om konsumenten kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, så har säljaren trots denna begäran, rätt att först företa omleverans eller avhjälpa felet (se https://lagen.nu/1990:932#P27S1). Detta innebär i ditt fall att säljaren har rätt att laga jackan innan du kan kräva pengarna tillbaka. Detta ska dock ske inom skälig tid (du ska oftast inte behöva vänta mer än ett par dagar från det att säljaren har fått jackan) och får inte medföra någon kostnad eller väsentlig olägenhet för dig som köpare.

Angående din fråga om säljaren har rätt att laga jackan tre gånger kan framhållas att det i förarbetena till lagen nämns att en köpare inte ska behöva tåla att säljaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Där sägs även att om ett och samma fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen kunna vägra att gå med på fler försök. Är det alltså samma fel som uppenbarar sig (det vill säga att sömmen gå upp) och säljaren redan har lagat jackan två gånger bör du ha rätt att kräva att köpet hävs istället och att du får pengarna tillbaka.

Jag hoppas att jag genom detta har besvarat din fråga. Skulle det vara något mer du undrar över eller funderar på är du alltid välkommen tillbaka till Lawline med dina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare