Fel i vara - konsumentköp

Jag har köpt en begagnad bil för 15000kr hos en bilhandlare. När jag haft bilen i 3 dagar så börjar den gå väldigt illa. Jag tar den till verkstad och det visar sig vara flera fel på bilen! Detta kommer kosta ca 8000kr. Bilhandlaren vill inte ta tillbaka bilen eller låta verkstaden laga den så nu står jag utan bil o kan ej ta mig till jobb osv! Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i följande svar utgå ifrån att du är en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. D.v.s. att du är en konsument enligt 1 § 5 st. Konsumentköplag (1990:932) (KköpL).

En vara ska i fråga om art, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet, 16 § 1 st. KköpL. Varan är felaktig om den avviker ifrån detta, 16 § 3 st. KköpL. Som konsument ska man kunna förvänta sig att en begagnad bil man köper hos en bilhandlare är körduglig. Din bil är behäftad med fel eftersom att den efter tre dagar fungerar sämre än vad du kunnat förutsätta vid köpet.

Frågan om en vara är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnades. Säljaren svarar för fel som funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare, 20 § KköpL.

Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska anses ha funnits vid avlämnandet om inte annat kan visas eller om det är oförenligt med varans eller felets art, 20 a § 1 st. KköpL. Eftersom att felet visade sig efter tre dagar anses felet ha funnits från början.

Om varan är felaktig får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet, 23, 24, 26-29 §§ KköpL. För att få häva bilköpet måste felet varit av väsentlig betydelse, 29 § KköpL.

Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Detta kallas för reklamation. Meddelande som lämnas inom två månaders tid efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, 23 § 1 st. KköpL. Reklamation måste ske inom 3 år från det att köparen tog emot varan, 23 § 3 st. KköpL.

Genom att läsa din fråga förstår jag att du redan tagit kontakt med bilhandlaren och att han säger att han inte vill ta tillbaka eller reparera bilen men enligt svensk rätt är bilhandlaren ansvarig för de fel som finns på bilen. Jag rekommenderar dig att återigen kontakta bilhandlaren för att göra en reklamation. När du reklamerar är det viktigt att du förklarar vad felet är och förklarar att du förväntade dig en körduglig bil. Du har sedan rätt att välja påföljd i enlighet med KköpL regler. I första hand brukar man åberopa avhjälpande (dvs. reparation) eller omleverans eftersom att hävning innebär att felet måste varit av väsentlig betydelse för dig som konsument. I ditt fall skulle hävning kunna vara aktuellt eftersom att du har svårt att ta dig till jobbet utan bil.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo