Fel i vara enligt Konsumentköplagen

Hej. Jag köpte precis en Dji Phantom 2 (radiostyrd "helikopter"för filmning) med ett kamerafäste (Zenmuse H3-3D). När jag hade packat upp och gjort lite enklare installations arbete märkte jag vid flygning att kamera fästet inte funkade som det skulle, ska gå att tilta upp&ner med en spak på handkontrollen. Efter mail kontakt med försäljaren blev jag rekommenderad att ta ner den senaste programvaran med felet kvarstår ändå. Så jag ringde dom och berätta om läget och undra om jag kunde få en ny i utbytes men han svarade att dom inte jobbade så. Hade dom gjort det så hade dom inte tjänat något och hade fått slå igen. Dom sa även att tillverkaren har haft lite problem med just detta felet och att dom hade haft en tidigare kund med samma fel. Det dom vill att jag ska göra är att skicka tillbaka den till dom för felsökning, kan inte dom fixa det skall varan skickas till Kina för felsökning/lagning. Efter lite efterforskning på lite olika forum fick jag svar att vända mig till konsumentköplagen, för uppenbarligen var det fel på varan vid köpet. Dom menar att jag kan kräva att få en ny i utbytes eller kräva pengarna tillbaka. Vilken rätt har jag? Jag hade ju helst fått en ny eller pengarna tillbaks, gav ju ändå 8595kr för det paketet. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Det stämmer att Konsumentköplagen här är av intresse, förutsatt att du köpt helikoptern för privat bruk, vilket jag förmodar att du gjort. Detta gör nämligen att konsumentköplagen enligt dess 1 § är tillämplig.

Konsumentköplagen utgör enligt 3 § Konsumentköplagen så kallad tvingande lagstiftning till fördel för konsumenten, vilket innebär att lagens bestämmelser inte kan avtalas bort till nackdel för konsumenten.

För att du ska kunna kräva säljaren på någonting så krävs enligt 20 § Konsumentköplagen att kamerahelikoptern var felaktig när den avlämnades till dig av säljaren.

Om felet visade sig inom sex månader från att kamerahelikoptern avlämnades hos dig så ska felet som huvudregel anses ha funnits vid avlämnandet, det vill säga säljaren har bevisbördan för att tiltfunktionen på kameran slutade att fungera efter att kamerahelikoptern avlämnades till dig.

Vad som enligt Konsumentköplagen ska anses som ett fel i en vara framgår av 16 - 19 §§ Konsumentköplagen. Av främsta intresse är här 16 § Konsumentköplagen som säger att en vara är felaktig enligt Konsumentköplagen om

1. varan i förhållande till vad som avtalats inte stämmer överens i fråga om art, mängd, kvalitet, förpackning eller andra egenskaper

2. Att varan inte är ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,

3. Att varan inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat eller att varan inte har de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell,

4. Att säljaren inte upplyst köparen om ett sådant förhållande som säljaren kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,

5.om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta

Här bör punkterna 4 och 5 vara av intresse för dig.

Att säljaren vetat om att det varit problem med tiltfunktionen men inte upplyst dig om detta bör kunna ses som ett fel, då du förmodligen inte skulle ha köpt kamerahelikoptern om du vetat om att det varit problem med den typen av kamerahelikoptrar.

Även om säljaren inte skulle anses ha varit skyldig att upplysa dig om detta så bör du iallafall, förutsatt att tiltfunktionen på kameran marknadsförts som en viktig funktion hos kameran, ha anses haft fog för att förutsätta att kameran skulle gå att tilta.

Om kamerahelikoptern enligt Konsumentköplagen anses ha varit felaktig då den avlämnades till dig så kan du, förutsatt att du enligt 23 § Konsumentköplagen hört av dig till säljaren om felet inom skälig tid, vilket aldrig är kortare än två månader, göra gällande påföljder.

Om felet är av väsentlig betydelse för dig kan du enligt 29 § Konsumentköplagen häva köpet på en gång, det vill säga få pengarna tillbaka mot att du lämnar tillbaka kamerahelikoptern. Bedömningen av om felet är av väsentlig betydelse för dig ska göras objektivt, men utifrån din speciella situation, med andra ord är det inte din personliga uppfattning om felets väsentlighet som är avgörande. Kravet på att felet ska vara av väsentlig betydelse är ett högt krav som kan vara svårt att uppfylla.

Om felet inte är av väsentlig betydelse för dig kan du först och främst enligt 26 § Konsumentköplagen kräva att säljaren avhjälper, det vill säga reparerar, kamerahelikoptern eller levererar dig en ny, det vill säga en så kallad omleverans av varan, förutsatt att det inte blir oskäligt dyrt för säljaren. Bedömningen för om en reparation eller en omleverans skulle bli oskäligt dyr för säljaren ska göras efter de kriterier som ställs upp i 26 § 2 stycket Konsumentköplagen.

Om en reparation eller omleverans inte görs eller inte görs inom skälig tid från det att du hörde av dig till säljaren om felet så har du enligt 28 § Konsumentköplagen rätt att häva köpet eller att få prisavdrag på kamerahelikoptern. Om du nu väljer att häva så krävs inte längre att felet är av väsentlig betydelse för dig, eftersom du har gett säljaren en chans att få reparera kamerahelikoptern eller att få leverera en ny. Om du givit säljaren en chans att få reparera eller omleverera kan du därmed, om säljaren ej tar chansen, alltid häva köpet.

Hoppas att detta ger dig någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare