FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/03/2018

Fel i vara eller bedrägeri mellan privatpersoner?

Hej!

En familjemedlem har sålt ett objektiv på blocket med texten, "passar till de flesta sony-kameror", vilket visade inte stämde och att det inte passar till några alls. Säljaren var av denna tro eftersom det stod i den annons han själv köpte av. Vid försäljningen fick köparen titta på objektivet, med egen kamera i andra handen, men testade aldrig om det passade. Nu i efterhand vill köpare häva köp pga fel information i annons/bedrägeri.

Är min familjemedlem nu tvungen att ge tillbaka pengarna?

Tack för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är det köplagen (KöpL) som reglerar vad som gäller och vad köparen eventuellt kan kräva av säljaren.

Fel i vara enligt KöpL?

Enligt 18 § KöpL föreligger fel i vara om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföring av varan eller som annars lämnats före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Köparen får enligt 20 § 1 st KöpL inte som fel åberopa något som han måste antas ha känt till vid köpet.

Säljare ansvarar för fel som finns i varor när risken går över på köparen enligt 21 § KöpL. Risken för varan övergår när varan avlämnas enligt 13 § KöpL och avlämnande sker när köparen tagit hand om den enligt 6 § 2 st KöpL.

I detta fall har säljaren marknadsfört objektivet och lämnat information om det som visat sig vara felaktig. Av allt att döma har informationen om objektivet uppenbart inverkat på köpet och det är definitivt möjligt att anse att varan är felaktig i enlighet med 18 § KöpL. Felet fanns före avlämnandet och riskövergången.

Vilka påföljder blir aktuella?

För att säljaren ska kunna göra påföljder gällande mot säljaren krävs att denne reklamerar felet inom skälig tid efter att denne märkt eller borde märkt felet (32 § 1 st KöpL). Av din fråga framgår det att köparen påtalat felet för säljaren och jag antar därför att denne reklamerat i tid.

Köparen kan utan kostnad kräva avhjälpande av säljaren enligt 34 § KöpL och om säljaren inte fullgör denna skyldighet, har köparen rätt till ersättning för att avhjälpa problemet själv. För att få rätt till avhjälpande måste köparen lämna meddelande till säljaren om detta inom skälig tid efter reklamationen om du inte gjorde det i samband med reklamationen (35 § KöpL). I detta fall tycks dock inte avhjälpande vara möjligt.

Istället har köparen enligt 37 § KöpL rätt till prisavdrag eller hävning av köpet. Prisavdraget ska motsvara skillnaden i pris mellan varan i felaktigt och avtalsenligt skick enligt 38 § KöpL. För att häva köpet enligt 39 § KöpL är kravet att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren insåg eller borde insett detta. I detta fall får säljaren anses ha bort märkt felet.

Vad gäller beträffande bedrägeri?

Säljarens handlande kan anses vara bedrägeri i enlighet med 9 kap. 1 § brottsbalken och det är möjligt för köparen att polisanmäla säljaren. Detta är dock en process som drivs av polis och åklagare, inte av köparen personligen.

Jag rekommenderar att säljaren ger köparen pengarna åter.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare