FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/09/2014

Fel i vara

Hej! Köpte en begagnad bilbarnstol av en privatperson nyligen. Hon angav att hon trodde att stolen var från 2012. När jag betalat och hämtat stolen upptäcker jag hemma att under stolen står det att stolen är tillverkad 2006. Alltså var stolen sex år äldre än hon angivit. NTF rekommenderar att bilbarnstolar skall vara högst 5år gammal när den tas i bruk av nytt barn för säkerhetens skull. När jag sedan kontaktar säljaren och förklarar detta och vill upphäva köpet. Som svar får jag att jag skulle sälja den vidare vilket jag självklart svarade med att jag inte kunde eftersom den var över tre år över rekommenderad gräns. Svaret efter fick jag att hon inte visste vad vi skulle göra. Har jag rätten på min sida då hon angav fel år och kan kräva att köpet upphävs?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Eftersom din fråga rör ett köp mellan privatpersoner är Köplagen, som du hittar https://lagen.nu/1990:931, tillämplig.

Då bilbarnstolen var sex år äldre än vad säljaren angett till dig i samband med köpet, avviker den från vad som är avtalat och är därmed att anse som felaktig, KöpL 9§.

Som jag förstår det på din fråga vill du helst häva köpet då du inte kan använda eller sälja vidare bilbarnstolen då den är för gammal. För att man ska få kunna häva ett köp (dvs att prestationerna återgår; du får tillbaka pengarna och säljaren får tillbaka bilbarnstolen) måste felet vara väsentligt och säljaren insåg eller borde ha insett detta, KöpL 39§. Då bilbarnstolens ålder gör att den inte bör användas enligt rekommendationer så kan det troligtvis ses som ett väsentligt fel. Man kan också troligen säga att säljaren borde ha känt till att det finns en åldersgräns på bilbarnstolar.

Mitt råd är att du kontaktar säljaren igen och med stöd i Köplagens bestämmelser hävdar din rätt att häva köpet. Om säljaren inte går med på detta finns det givetvis möjligheter att gå vidare med detta till domstol. Jag skulle dock inte rekommendera det då kostnaden för att föra en process troligen vida skulle överstiga bilbarnstolens värde.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare