Fel i utförd besiktning

Hej!

Jag lämnade för en månad sedan in min bil på besiktning hos en privat aktör. Besiktningen visade att fordonet hade ett fel som behövde åtgärdas, annars skulle bilen beläggas med körförbud. Felet bestod i gasläckage från bränsletanken. Jag körde sedan bilen till en verkstad med specialkunskaper för just det bilmärket. På verkstaden gjorde man en felsökning av fordonet och man hittade då inget fel på bilen. Enligt verkstaden så finns det inget läckage från bränsletanken. Denna felsökning har inneburit en kostnad för ett fel som aldrig funnits. Jag åkte sedan tillbaka till bilbesiktningen som vid sin efterkontroll inte heller kunde upptäcka att tanken läcker. Pga den första och felaktiga besiktningen har det nu uppstått onödiga kostnader för mig. Är besiktningsföretaget skyldig att ersätta sådana uppkomna kostnader?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumenttjänstlagen

Jag tolkar din fråga som att du i egenskap av privatperson har lämnat din bil på besiktning. Detta gör att konsumenttjänstlagen (KtjL) blir tillämplig.

Konsumenttjänstlagen är tvingande vilket innebär att oavsett vad ni har avtalat om kan företaget inte hävda att villkor som är sämre för dig som konsument än dem som framgår av lagtexten gäller.

Fel i den utförda tjänsten

När ett företag ska utföra en tjänst ska detta göras fackmässigt och företaget har en lojalitetsplikt mot konsumenten som innebär att de måste ta till vara på konsumentens intressen. Detta framgår av 4 § KtjL.

Att utföra en besiktning och påtala fel som inte existerar är inte att anses som fackmässigt. Enligt 9 § KtjL är tjänsten att anses som felaktig om den inte uppfyller kraven som framgår av 4 § KtjL (se ovan).

I ditt fall har alltså företaget inte utfört tjänsten på rätt sätt och du som konsument har rätt att göra påföljder gällande enligt konsumenttjänstlagen.

Rätt till ersättning

Påföljderna som kan bli aktuella när en tjänst är felaktigt utförd framgår av 16 § KtjL. I ditt fall tolkar jag situationen som att du redan har betalt för tjänsten och därför blir inte innehållande av betalningen aktuellt i detta fallet.

Det som känns mest aktuellt i ditt fall är enligt min mening att kräva avdrag på priset. Du har även möjlighet att kräva skadestånd av företaget, enligt 31 § KtjL, för kostnader som drabbat dig på grund av att tjänsten inte blev utförd på rätt sätt.

Mitt råd till dig är att vända dig till besiktningsföretaget och försöka komma fram till någon form av överenskommelse. Skulle detta inte leda till önskvärda effekter råder jag dig att boka en tid med våra jurister för att få hjälp i hur du bör gå vidare. Det kan du göra genom den här länken: http://lawline.se/boka.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare