Fel i tjänst - avhjälpande, prisavdrag och hävning

Jag har anlitat hantverkare hemma för att göra om mitt badrum som i princip gjort nästan allting fel. För det första använde de fel färg till fogmassan för kaklet på väggarna, vilket vi kom överens om ett prisavdrag för (efter mycket bråk och tjat). Därefter har de bland annat missfärgat fogen på golvet i och med att det kommit jättemycket betongdamm i fogen som fastnat, de har också satt upp den hyllmodul vi ska ha över tvättmaskinen helt fel efter flera försök med tydliga instruktioner om mått som inte följts. de har också inte satt upp takduschen och hävdar att vi själva måste ansvara för att leta reda på delar som krävs för att de ska sätta upp den, trots att det stod med i offerten att de ska sätta upp duschen. Deras lösningar på de flesta problem har varit fusklösningar och bland annat har de "åtgärdat" den missfärgade fogen med att lägga ett tunt lager ny fog på denna, vilket vi vet inte kommer hålla sig utan försvinna efter ett tag då detta inte fäster (har frågat andra hantverkare). Arbetet har också dragit ut väldigt mycket på tiden på grund av alla dessa fel.

Hur många gånger är det rimligt att man ska behöva be dem göra om och hur många fel är det rimligt att en hantverkare får göra innan man kan bryta kontraktet? (vi har inte betalat än).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du som privatperson anlitar en näringsidkare för att få en tjänst utförd är du konsument och skyddas således av konsumenttjänstlagen, vilket framgår av lagens 1 §. Enligt lagens 4 § ska näringsidkaren, i ert fall hantverkaren, utföra tjänsten fackmässigt.

Att en tjänst ska utföras fackmässigt innebär att tjänsten ska utföras på ett sätt som kan krävas av en normalt skicklig fackman på området. I många branscher finns branschstandarder som hantverkarna ska följa för att arbetet ska anses vara fackmässigt utfört. Om hantverkaren i ert fall har använt sig av lösningar som strider mot sådana branschstandarder talar det för att tjänsten inte har utförts på ett fackmässigt sätt, varför den i så fall kan anses vara felaktig enligt 9 §.

Om en tjänst är felaktig har man som konsument rätt att hålla inne betalningen enligt 16 och 19 §§. Dessutom får man enligt 20 § kräva att felet avhjälps om det inte innebär kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten. Även näringsidkaren har i princip rätt att i första hand välja att försöka avhjälpa felet, trots att konsumenten motsätter sig det. Däremot har näringsidkaren inte ett obegränsat antal gånger på sig att försöka rätta till felet. Näringsidkare anses generellt ha ungefär två gånger på sig att rätta till ett fel, men rör det sig om flera fel kan denne ha några fler tillfällen på sig. Hur lång tid näringsidkaren har på sig beror på vilken sorts fel det rör sig om och storleken på felet. Är badrummet i ert fall sådant skick att det inte går att använda, bör felen således rättas till mer skyndsamt än om de är av utseendemässig karaktär. Ett fel anses åtgärdat när arbetet kan klassas som fackmässigt utfört och överensstämmer med vad som avtalats.

Enligt 21 § har man som konsument rätt till prisavdrag om näringsidkaren inte avhjälper felet inom tidsramen. Är syftet med tjänsten huvudsakligen förfelat kan konsumenten i stället helt eller delvis häva avtalet. En sådan situation föreligger exempelvis om föremålet för tjänsten är helt oanvändbart eller om näringsidkaren upprepade gånger försökt avhjälpa felet men misslyckats.

Sammanfattningsvis har alltså hantverkaren i ert fall visst utrymme att försöka åtgärda felen i badrummet, men mycket mer än två försök bör ni inte behöva tåla. Rättar hantverkaren inte till felen bör ni således kunna utnyttja er hävningsrätt. I annat fall bör ni åtminstone kunna kräva ytterligare prisavdrag.

Om ni inte kommer överens kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare.

Hoppas att svaret kan vara till någon hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare