Fel i objektbeskrivning

Vad gäller för att få ersättning vid ett husköp där det finns felaktigheter i objektsbeskrivningen? Vi trodde att huset skulle byggas på en betongplatta. Nu visar det sig att mäklaren har skrivit fel och säljaren har inte sett det när vi skrev på. Huset kommer byggas på en krypgrund. Säljaren vägrar att göra avdrag på priset och säger att vi får häva köpet om vi inte kan leva med det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En köpare ska kunna lita på avtalet vid köp av fastigheten och har ni avtalat att objektbeskrivningen stämmer är den del av avtalet. Om fastigheten inte stämmer in med objektbeskrivningen har ni därmed rätt att få prisavdrag och om det är ett väsentligt fel har ni rätt att häva avtalet enligt 4 kap. 19 § JB. Det är allstå en rätt för köparen och ni har i första hand rätt att få prisavdrag.

För att beräkna vad prisavdraget ska bli utgår man från marginalen mellan vad fastigheten är värt i avtalsenligt skick jämfört med det felaktiga skicket.

Mäklaren har ingen direkt undersökningsplikt på de uppgifter som framgår av objektbeskrivningen utan det är säljarens ansvar att se till att uppgifterna denne lämnar är korrekta. Om mäklaren dock på egen hand lämnat felaktiga uppgifter kan denne bli skadeståndsskyldig både mot dig som köpare och säljaren enligt 25 § fastighetsmäklarlagen om han brustit i sin omsorgsplikt enligt 8 § fastighetsmäklarlagen.

Det innebär att ni har rätt få prisavdrag om säljaren gett mäklaren fel uppgifter. Om mäklaren själv ändrat uppgifter kan ni kräva skadestånd av denne.

Med vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare