FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/07/2016

Fel i konsumentköp

Hej

Jag har köpt en valp som dog 6 dagar efter att jag hämtat den. Kan jag kräva pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att valpen dog av sjukdom eller liknande, alltså inte en olycka.

Oavsett om du köpte valpen av en näringsidkare eller en privatperson finns bestämmelser om "fel i varan". Se Konsumentköplagen 16 § och Köplagen 17 §. I båda lagarna finns bestämmelser vilket ger köparen, alltså du, rätt att kräva pengarna tillbaka. Se Konsumentköplagen 28 § och Köplagen 37 §.
Frågan huruvida ett fel föreligger avgörs främst utifrån vad ni har avtalat, men även vad man kan förvänta sig när man köper en valp. Eftersom valpen dog snart efter köpet kan det förmodas att valpen redan vid köpet var sjuk. När man köper en valp bör man kunna förlita sig på att den är frisk, alltså finns det goda grunder för dig att kräva prisavdrag alternativt häva köpet.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare