Fel i bostadsrätt

Frågan är enkel men jag vet inte svaret. Jag har köpt en bostadsrätt som jag nyligen flyttade in i. I beskrivningen av objektet står det att det ska vara en induktionshäll. Säljaren och jag har skrivit på varje sida i objektbeskrivningen. När jag flyttade in så visade det sig att det inte var en induktionshäll. Kontaktade mäklaren som sedan kontaktade säljaren. Säljaren har gått med på att ersätta mig med 1 000 kr som jag ser är för lite. En enklare induktionshäll kostar ca 4 000 - 5 000 kr samt att man behöver en elektriker. För er information, köket är från 2010. Vad har jag för rättigheter i detta ärende.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En bostadsrätt räknas som lös egendom och därför regleras denna fråga i Köplagen som du hittar här.

För att över huvud taget ha rätt till någon ersättning måste avsaknaden av induktionshäll räknas som ett fel i köpet. Eftersom det tydligt avviker från avtalet utgör det ett fel, se KöpL 17§.

För det andra blir din rätt till ersättning beroende av om du på något sätt uppmanats att undersöka lägenheten före köpet. Till skillnad från vad som gäller vid fastighetsköp finns ingen absolut undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt men vanligtvis bakas en uppmaning om att undersöka lägenheten in i objektsbeskrivningen. Detta kan ju också ske muntligen.

Jag tänker mig här två möjliga situationer, baserade på lagtexten i KöpL 20§:

1. Om du blivit tillsagd att undersöka lägenheten och inte gjort det eller om du faktiskt undersökt lägenheten så har du inte rätt till någon ersättning alls eftersom du borde ha märkt att det inte fanns någon induktionshäll i köket och felet kan därmed inte åberopas.

2. Om du inte har undersökt lägenheten och inte heller uppmanats att göra det så har du däremot rätt till ersättning. Storleken på ersättningen ska motsvara skillnaden i lägenhetens värde med respektive utan induktionshäll, se KöpL 38§.

Med andra ord har du alltså egentligen bara rätt till ersättning om den andra situationen stämmer bäst överens med vad som hänt. I så fall kan du förmodligen kräva de 4000-5000 kr som en ny induktionshäll kostar.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare