FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/06/2014

Fel årsmodell vid köp av bil

Hej. min son hittade en bil på Blocket. den annonserades som en 2007 årsmodell av en privatperson. han tittade på den, provkörde och köpte den. när han pratade med försäkringsbolaget och skulle försäkra den sa det att det är en årsmodell 2006. kan han ångra köpet ? hur ska han gå tillväga ?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline.

Utifrån dina uppgifter kan jag konstatera att köpet gjorts av två privatpersoner. Köplagen ska därför tillämpas.

För att din son ska kunna göra några påföljder gällande mot säljaren krävs inledningsvis att det föreligger ett fel. Vad som anses konstituera ett fel framgår av 17-19 §§ KöpL

Med faktiska fel i köprättslig mening förstås i första hand att varan i något fysiskt avseende är felaktig. Det fysiska felet behöver dock inte så att säga vara inneboende i själva varan. Även fysiskt felfria varor kan vara behäftade med faktiskt fel, t.ex. om leveransen avser vara av icke avtalat slag. Felreglerna skall också tillämpas om varan säljs under oriktig eller vilseledande ursprungsbeteckning. En förutsättning för att göra felansvaret gällande är dock alltid att felet påverkar priset på varan.

Av dina uppgifter framgår inte huruvida din son och säljaren diskuterade årsmodellen i samband med köpet. Men det tycks som om säljaren i det marknadsföringsmaterial som denne tillställde din son före köpet angett att båten hade 2007 års modell. Mot den bakgrunden får din son anses ha haft god anledning att anta att bilen faktiskt hade 2007 års modell.

Bedömningen om vilken årsmodell en bil ska anses ha - rent objektivt - verkar vara komplicerad och meningarna går delvis isär. Härvidlag kan hänvisas till ARN:s hemsida angående ett liknande fall, se http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Referat/Referat/Motor-referat-2013-02668/ (som förvisso rörde tillämpningen av konsumentköplagen, men ändå har viss betydelse vid bedömningen av en bils årsmodell). Vad det inte tycks råda några egentliga tvivel om är dock att en bils tillverkningstidpunkt anses ha en viss betydelse för bilens marknadsvärde, varför en sådan uppgift får anses inverka på köpet.

Jag måste medge att jag är osäker på hur en bedömningen av en bils årsmodell går till. Det tycks som om f.r.o.m. den 1 januari 1999 ska inte längre årsmodell anges vid registrering av bilar. Istället ska generalagenten eller tillverkaren lämna uppgifter till Transportstyrelsen om bl.a. tillverkningsår/månad vid registrering av uppgifter i vägtrafikregistret. På registreringsbevisen som utfärdas av Transportstyrelsen framgår endast uppgifter om dag för första ibruktagande samt tillverkningsår/månad.

Om det är som du uppger, att säljaren uttryckligen uppgett att det rör sig om en 2007-års modell, men enligt vad som i föregående stycke angetts så inte är fallet rent objektivt, bör detta vara avgörande. I så fall ska ett fel anses föreligga. (OBS dock att ”årsmodell” och ”modellår”, inte är samma sak. Klicka på den ovan angivna länken till ARN för att läsa om skillnaden). Din son har dock en undersökningsplikt enligt 18 § KöpL som han måste ha fullgjort för att kunna åberopa felet. Jag kan inte göra en bedömning av om din son fullgjort sina skyldigheter i detta avseende utifrån de uppgifter du lämnat.

Vid angivande av fel årsmodell finns inte några möjligheter att bota avtalsbrottet genom något slags rättelseförfarande, eftersom felet så att säga är ett fullbordat faktum som inte kan korrigeras. Din son kan därför direkt försöka häva köpet. För att få häva köpet krävs dock enligt 39 § KöpL att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för din son och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Att avgöra vad som kan vara av så väsentlig betydelse för köparen att han skall ha rätt att häva köpet går inte att precisera utan måste bedömas från fall till fall och med hänsyn till vad som för den enskilda köparen framstår som ett väsentligt avtalsbrott. I lagförarbetena uttalas härvidlag att ”ett avtalsbrott torde generellt sägas vara av väsentlig betydelse för köparen, om det berövar honom den huvudsakliga nyttan av vad han hade anledning att vänta sig av avtalet”. Notera dessutom att säljaren åtminstone borde ha förstått att felet var av sådan betydelse för köparen. Min uppfattning är därför att det kan bli svårt att hävda köpet i aktuellt fall, men jag skulle behöva ytterligare upplysningar för att kunna göra en fullständig bedömning.

Möjlighet finns dock för din son att kräva prisavdrag eller skadestånd av köparen, se härom 37-38 §§ KöpL samt 40 § KöpL

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning för att kunna bedöma din sons möjligheter till framgång vid en eventuell talan mot säljaren rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare