Fd sambos rätt att begära försäljning av bostad

Hej! Jag och min sambo separerade för två år sedan. Han drog och jag har sedan dess betalat alla räkningar som är kopplat till huset. (Han betalar sin del av lånet). Nu kräver han att huset ska säljas. Vilka rättigheter alt skyldigheter har jag i detta läge? Vilka rättigheter alt skyldigheter har han? Då han har annan bostad idag och skriven på den adressen har han rätten att bara kliva in i huset utan min vetskap?

Lawline svarar

Hej!

Sambo har endast möjlighet att begära bodelning inom ett år från att samboförhållandet upphörde, 8 § sambolagen. Då det förflutit två år blir det inte längre en fråga om bodelning mellan sambo utan om samäganderätt, förutsatt att ni äger huset tillsammans. Om du däremot äger huset själv så har din fd sambo inte längre någon rätt till huset, då bodelning inte begärts i rätt tid.

Om du och din fd sambo äger huset tillsammans så regleras era rättigheter och skyldigheter av samäganderättslagen. Delägare har enligt 6 § rätt att begära försäljning på offentlig auktion. Det innebär att din fd sambo har rätt att begära att huset ska säljas, om ni inte tidigare avtalat annat. Detta oavsett om han nu har annan bostad. Då egendom ofta säljs till längre pris på offentlig auktion än på den öppna marknaden så är det att föredra för din del om ni istället kan komma överens att sälja den på  vanligt sätt, eller att du får köpa ut din fd sambo ur huset. Du kan dock inte motsätta dig en försäljning om ni fortfarande äger huset tillsammans.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376
Samäganderättslagen hittar du https://lagen.nu/1904:48_s.1

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare