Fått för lite i lön - kan jag kräva pengarna?

Hej! Det fattas 51 en timmar på min lön som skall betalas ut denna månad. Företaget jag jobbar på är privat, kan jag då kräva ut dem timmarna omgående då dem tillhör denna lönen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte har fått lön för utfört arbete enligt avtal har du en penningfordran på din arbetsgivare, du kan därför kräva din arbetsgivare på omedelbar betalning.

Jag föreslår att du kontaktar din chef alternativt personalavdelningen. Så länge det inte råder någon tvist om att du har fått för lite i lön borde det vara enkelt att lösa.

Om det skulle uppstå några problem kan du alltid kontakta ditt fackförbund (förutsatt att du är fackligt ansluten).

Lycka till!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare