FrågaFAMILJERÄTTFaderskap01/09/2015

Fastställande av faderskap

Hej,

Min bror avled i lördagskväll.Han har en son som är vuxen,men där fadersskapet ej fastställt.

Antar att faderskapet måste fastställas för att ett arvsskifte ska kunna ske.

Idag finns en annan man som "tagit på sig faderskapet".

Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Föräldrabalken 3 kap 5 § anges att talan om fastställande av faderskap väcks av barnet. Sonen måste därför, för att kunna vara arvsberättigad, väcka talan om fastställande av faderskap. Det är också endast sonen som kan väcka en sådan talan.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare